sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

ואין תימה בדבר . שכן , כפי שציין א' אופנהיימר , באו בתיאורים אלה של 'אנשי ירושלים' דווקא יסודות וערכים חברתיים שביקשו חכמים להנחיל לדורות , ושבאמצעותם ביקשו לעצב את החברה היהודית שנאלצה להתקיים ללא ירושלים ובית המקדש . נראה כי ניסיונם של חז"ל לצייר את ירושלים ה'היסטורית' בצבעים העולים בקנה אחד עם כל הטוב והיפה בעיניהם , הוא שעומד מאחורי חלק ניכר מ'מנהגי ירושלים' כפי שהובאו במסורת התלמודית . כך , למשל , כיוון שקבעו חז"ל כללי הכרזה על אבירות ונטילתן על פי סימנים , יכלו גם לומר שדבריהם נתקיימו כבר במציאות הירושלמית -.אבן טוען היתה בירושלים , כל מי שאבדה לו אבידה נפנה לשם , וכל מי שמוצא אבידה נפנה לשם , זה עומד ומכריז וזה עומד ונותן סימניו ונוטלה ( בבלי , בבא מציעא כח ע"ב . ( בצורה דומה , אם ראו חכמים יתרון בציון מפורש גם של שעות לצד התאריך בשטרות מסוימים , על מנת לדעת את סדר כתיבתם של השטרות , יכלו להיזכר ש'כך היו כותבין בירושלים שעות' ( משנה , כתובות י ה . ( חז"ל ייחסו את ההקפדה בסדרי משפט תקינים במיוחד ל'נקיי הדעת בירושלים , ' ועל אלה אנו שומעים , בין השאר , ש'לא היו הוחמץ על השטר אלא אם כן יודעין מי חותם עמהן , ולא היו יושבין בדין אלא אם כן יודעין מי יושב עמהן' ( בבלי , סנהדרין כג ע"א . ( . כמו כן סופר כי 'כך היה מנהגן של נקיי הדעת שבירושלים . מכניסין לבעלי דינין ( היינו . את בעלי הדין ) ושומעין דבריהן ומכניסין את העדים ושומעין דבריהן ומוציאין אותן ( את העדים ) לחוץ _ונושאין ונותנין בדבר' ( בבלי , סנהדרין ל ע"א . ( בני ירושלים אף נצטיירו בעיני חז"ל כמטפחי נימוסין אידיאליים גם מחוץ למסגרת המצומצמת של המשפט וההלכה , ובמיוחד באו הדברים לידי ביטוי בתיאורי הסעודה שנהגו בעיר : ' בני ציון היקרים' ( איכה ד ב ) — מה היתה יקרותן ? לא היה אחד מהם הולך לסעודה עד שנקרא ונשנה ( כלו' שמובטח שאכן ההזמנה כוונה אליו , כדי למנוע טעויות כמו במקרה של קמצא ובר קמצא ) . . . דבר אחר : שלא היה אחד מהן הולך לסעודה עד שהיה יודע עם מי סועד ( איכה רבה ד ב-ד . ( וכן שנינו : אמר רבן שמעון בן גמליאל : זה מנהג גדול היה בירושלם פורסין מטפחת על גבי הפתח , כל זמן שהמטפחת פרוסה — אורחין נכנסין , נסתלקה מטפחת אין רשות לאורחין ליכנס . 0 נ ועוד מנהג אחר 28 ראה : א' אופנהיימר ' , חבורות שהיו בירושלים , ' ספר שליט , עמ' 29 . 190- 178 השווה גם : משנה , גיטין ט , ח , על דרך החתמת העדים בידי נקיי הדעת בירושלים . מסורת זו מצויה גם באיכה רבה ד ד ובבבלי , בבא בחרא צג ע"ב , ולפי פירוש הרשב"ם לבבלי שם מסתבר שהכוונה היתה שהמפה תשמש סימן לאורחים ( כנראה עניים ובלתי קרואים ) 'וילכו שם לאכול , ' ואולם לפירוש אחר ראה : ליברמן , תוספתא כפשוטה לברכות , עמ' . 62 אשר למפה עצמה , ליברמן משער כי זו אולי המפה שעליה היו מציירים את המאכלים שיינתנו בסעודה , שהרי אמרו באיכה רבה שם : 'בשעה שאחד מהם עושה סעודה היה צר = ) מצייר ) כל מיני סעודה במפה , וכל כך למה מפני איסטניסיה , כדי שלא יהא אחד אוכל דבר שרע לו . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help