sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:42

דווקא את הסממנים של חברה יהודית שחכמי המשנה והתלמוד ביקשו לטפח בימיהם , כלומר במציאות שלאחר החורבן , ובראש ובראשונה תוך שימת הדגש על לימוד תורה אוניברסאלי בכל הרמות , ובקרב כל שכבות הציבור " , משום כך חז"ל גם לא טיפחו נוסטלגיה אל מעמד הכהונה ששימש בירושלים ובמ קדש , אלא העדיפו להיזכר ב'חכמה' המופלגת ששרתה בעיר בימי גדולתה : ' רבתי בגוים' ( איכה א א ) — והלא כבר נאמר 'רבתי עם' ( שם , ( ומה ת"ל = ) תלמוד לומר ) רבתי בגוים ? אלא רבתי בדעות : ר' הונא בשם ר' יוסי : בכל מקום שהיה אחד מבני ירושלם הולך למדינה , היו מציעין לו קתדרא לישב עליה בשביל לשמוע חכמתו ( איכה רבה א ד . ( ברוח זו סיפרו חכמים על מפגשים בין בני ירושלים ובני אתונה ; הצד השווה לכל הסיפורים הוא התפעלותם של בני הפוליס היוונית המהוללת מחכמתם של אנשי ירושלים , ואפילו מתושביה הצעירים ביותר ( שם , שם . ( התיאור האידילי של ירושלים בידי החכמים כלל גם את זריזותם של בני העיר לקיים מצוות ולהיטיב עם זולתם : אמר ר' אלעזר בי ר' צדוק \ כך היו חבורות שבירושלם נוהגץ . אילו לבית המשתה , ואילו לבית האבל , אילו לסעודת אירוסין , ואילו לסעודת נשואין , אילו לשבוע הבן ואילו לליקוט עצמות ( תוספתא מגילה ג ( ד ) טו [ מהדורת ליברמן , עמ' ;[ 357 השווה מסכת שמחות , יב ה [ מהדורת זלוטניק , עמ' , 35 והערות שם , עמ' . ([ 160-159 במקרה זה אף ייתכן שלפנינו תיאור אותנטי של חיי החברה בקרב קבוצות מסוימות בירושלים , כנראה הקרובות אל חוגי הפרושים . בעל המסורת חי בשלהי ימי הבית השני ובתקופת יבנה , ובפיו תיאורים חיים נוספים של מנהגי ירושלים -.כך היו אנשי ירושלם נוהגין : נכנס לבית הכנסת — לולבו בידו , עמד לתרגם ולעבור לפני התיבה — לולבו בידו , עמד לקרות בתורה ולישא את כפיו — מניחו בארץ , יצא מבית הכנסת — לולבו בידו , נכנס לבקר את החולים ולנחם אבלים — לולבו בידו , נכנס לבית המדרש — נותנו לבנו או לשלוחו ומחזירו לתוך ביתו ( תוספתא , סוכה ב י [ מהדורת ליברמן , עמ' , 265 ומקבילות . ([ המשותף לשני התיאורים הללו של אנשי ירושלים הוא שהם מציגים קבוצות שפעלו מעבר לדרישות ההלכה , כדי לסייע לרבים בעתות של אבל או שמחה . התנהגות מעין זו , בין שנהגה תדיר בירושלים ובין שנראתה רק לעתים רחוקות , משקפת , על כל פנים , מציאות אידילית כפי שנצטיירה בעיני חז"ל , 27 על מקום החינוך העממי האוניברסאלי במחשבת חז"ל , ועל שאלת ראשיתם של בתי ספר המיועדים לכלל הציבור היהודי , ראה : ש' ספראי ' , החינוך העממי ומשמעותו הדתית והחברתית בתקופת התלמוד , ' הנ"ל , בימי הבית ובימי המשנה , ב , ירושלים תשנ"ד , עמ' ; 500-479 ד' גודבלאט ' , המקורות על ראשיתו של החינוך היהודי המאורגן בארץ ישראל _, ' ב' עודד ( עורך , ( מחקרים בתולדות _עם ישראל וארץ ישראל , ה ( תש"ם , ( עמ ' . 103-83

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help