sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

על הנעשה בירושלים ממסורות קרובות מאוד , בין שהיו אלה דברים שבעל פה ובין שכבר הועלו בדרך כלשהי על הכתב " . ואולם , מעבר ל'מידע ההיסטורי' הזה על תולדות ירושלים עד לחורבן בית שני , יצרו חז"ל גם מידע 'מטה היסטורי _, ' היינו , דימויים שביקשו לתאר את שנעשה בירושלים הארצית וההיסטורית , אף שלמעשה דימו את שהתרחש בעיר כמשהו נשגב , שלא היה כדוגמתו בכל ערי תבל . אין הכוונה לתיאורים מופלגים או מוגזמים על ירושלים העל זמנית , בנוסח של 'עשרה קבים יופי ירדו לעולם , תשעה נטלה ירושלים ואחד כל העולם כולו' ( בבלי , קידושין מט ע "ב ) או מאמרים כיוצא באלה " . כוונתנו לתיאורים על אודות מה שאמור היה להתרחש בירושלים בבניינה , אלא שהקורא במאמרים אלה חש כי גם כאן אין מדובר תמיד במסורות מימי הבית השני שהגיעו לחכמים , אלא בגוזמאות או בתיאורים אידיליים — אם כי על דרך הטבע — שבאמצעותם ביקשו לפאר את עברה של העיר . מבין המסורות על עברה , כביכול , של ירושלים בימי תפארתה , בולטות הידיעות על גודלה של העיר . בחלק ממסורות אלה ניכרת ההפלגה האגדית בעליל : תני רבי שמואל : עשרים וארבע פלטיות nXaxeia ) היינו , דרך ראשית ) היו בירושלים , וכל פלטיה ופלטיה עשרין וארבעה מבואות , וכל מבוי ומבוי עשרין וארבעה שווקים , ועל כל שוק ושוק עשרים וארבעה שקקים = ) רחבות , ( ועל כל שקק ושקק עשרים וארבעה חצרות , ועל כל חצר וחצר עשרים וארבעה בתים , וכל חצר וחצר היתה מוציאה עם כפלים כיוצאי מצרים . תדע לך שכך הוא ... ( איכה רכה א ב . ( מסורות אחרות , אף אם הן נראות באפשריות , נובעות גם הן מדרשות מאוחרות שביקשו לפאר את עברה של העיר , ובה בשעה להבליט את גודל האסון של החורבן : אמר רבי פנחס בשם רבי הושעיה : ארבע מאות ושמונים בתי כניסיות היו בירושלם , וכל אחת ואחת היה לה בית ספר ובית תלמוד , בית ספר למקרא ובית תלמוד למשנה , וכולהם עלה אספסינוס ( ירושלמי , מגילה פ"ג , עג ע"ד . ( המקבילה למסורת זו ( איכה רבתי , פתיחתא יב ) מגלה את המקור ל'ידיעה , ' שכן הנביא ישעיה מתאר את ירושלים כ'קריה נאמנה מלאתי משפט' ( ישעיה א כא , ( ו'מלאתי בגימטריא — הכי הוי' ( היינו : . ( 480 ואולם החשיבות במסורות כאלה היא בכך שהן משוות לירושלים דמות של עיר הכוללת 25 שאלת פשרן של כלל המקבילות בין חז"ל ליוסף בן מתתיהו עדיין מחכה למחקר מקיף ומסכם , אם כי נכתבו מחקרים חשובים לדוגמאות בודדות של התופעה ' על הבעיה בכללותה ראה לפי שעה s . J . D . , and Rabbinic Literature ' Cohen , 'Parallel Historical Tradition in Josephus דברי הקונגרס העולמי התשיעי למדעי היהדות , חטיבה ב , כרך א , ירושלים תשמ"ו , עמ' . 14-7 26 'אין לך יופי כיופיה של ירושלים , ' אבות דרבי נתן , נו"א , כח ( מהדורת שכטר , עמ' ;( 85 לרשימה ארוכה של 'עשרה חלקים ... תשעה בירושלים' ראה י אבות דרבי נתן , נו"ב , מח ( עמ' . ( 132 לפי חז"ל , יופיה של העיר נדבק גם בתושביה , ועל כן אמרו שבני ירושלים ' היו דומים לאורנטוס , 6 pvaT 0 <; , omatus ) היינו , קישוט ) של זהב , וגופן דומה לאבן טובה ומרגליות' ( איכה רבה ד א ;( והשווה גם דברי רבי יוחנן , המעיד על עצמו שהוא משרידי השפירים ( האנשים היפים ) של ירושלים ( בבלי , בבא מציעא פד ע"א . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help