sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:40

מסופר כי לקח את רבקה העקרה 'להר המוריה למקום שנעקד שם והתפלל על ההריון' ( פרקי דרבי אליעזר , פרק לב , ( וכן סיפרו כי יעקב לקח 'י"ב אבנים מאבני המזבח שנעקד עליו יצחק אביו וישם אותם מראשותיו . ' דברי חז"ל במקום אחר אף סוגרים את מעגל הזיקה של האבות אל ירושלים : כשם שקדמונים הגיעו למקום עוד בטרם נתקדש על ידי האומה כולה , כך גם מביא המדרש את שלושת האבות , ואף את משה רבנו , אל שערי בית המקדש בחורבנו , בניסיון נואש אחרון להעביר את רוע הגזירה . ירושלים ה'היסטורית' ידיעותיהם של חז"ל על תולדות העיר ירושלים מימי דוד ועד לימי שיבת ציון באו להם , כמובן , בעיקר מן המקרא . ואולם על המידע המקראי הוסיפו חכמים פירושים ואגדות , ובכך יצרו מעין רציפות בין ה'קדם היסטוריה' של העיר , שכל כולו נסמך על דבריהם , לבין ההיסטוריה המקראית המוכרת לכל הקורא בכתבי הקודש . ה'תפר' המובהק ביצירה זו של חז"ל קשור לבואו הראשון של דוד המלך לאתר שעליו עתיד להיבנות בית המקדש , והדרך שבה זיהה דוד את המקום : כיון שראה אותו הקדוש ברוך הוא ( את דוד ) שעומד ומצטער על בית המקדש מיד שלח אצלו גד הנביא , והראה לו את מקום בית המקדש , כמה שכתב 'ויבא גד אל דוד ביום ההוא ויאמר לו עלה והקם לה' מזבח בגורן ארונה היבוסי' ( שמואל ב , כד יח , ( מיד הלך דוד ... ומצא שם את המזבח שבו הקריב אדם הראשון , ובו הקריב נח ובו הקריב אברהם " . כיון שמצא אותו התחיל מודד ואמר 1 מכאן ועד כאן העזרה , מכאן ועד כאן קדש הקדשים ... ( פסיקתא רבתי מג [ מהדורת איש שלום , קעט ע"ב . ([ כשם שחז"ל הרחיבו את תולדות ירושלים המקראית , כך גם לימי הבית השני ניתן להבחין במסורות ' היסטוריות' או היסטוריות למחצה בעלות זיקה לירושלים , שהגיעו לידי חז"ל , ושאותן מסרו הלאה תוך כדי הרחבה נוספת משלהם . יש להניח כי חלק מהידיעות הללו נשאבו ממסורות עממיות שהיו ידועות לציבור הרחב , ושבאמצעותן הבינו הרבים את פשרם של חגים או ימים טובים שנוספו לאומה לאחר תקופת המקרא ; הבולטת במסורות אלה ודאי קשורה למעשים שעמדו ביסוד חג החנוכה . כמו כן הגיעו לידיהם ידיעות עמומות על התנגשויות בין שליטים שונים בירושלים לבין קבוצות שונות בעם , הן בימי החשמונאים י והן בימי הורדוס ובניו . בכך לא נבדלו החכמים משאר הציבור , מחד גיסא , ובמובן מסוים אף לא מן ההיסטוריוגראפים היהודים הבודדים מימי הבית השני , כמו יוסף בן מתתיהו , מאידך גיסא . לעתים דומה שגם חז"ל וגם יוסף בן מתתיהו שאבו מידע 21 פרקי דרבי אליעזר , פרק לד ; , למקורות נוספים ראה.- גינצבורג , אגדות היהודים . ה , עמ' , 289 הערות . 131 , 130 22 איכה רבתי , פתיחתא כד ( מהדורת בובר , עמ' . ( 27-26 23 הרעיון שאותו מזבח שירת את כל הקדמונים מופיע בפרקי דרבי אליעזר , פרק לא : 'אמר רבי ישמעאל : כיון שהגיעו לאותו מקום הראהו הקב"ה לאברהם ואמר לו זה הוא המזבח , הוא המזבח שהיה אדם הראשון מקריב בו מקודם , הוא המזבח שהקריבו בו קין והבל , הוא המזבח שהקריבו בו נח ובניו . ' 24 לסקירה של מסורות חז"ל על החשמונאים , שמרבית ן מתייחסות למעשה לדברים שהתרחשו בירושלים , ראה מאמרי , 'החשמונאים בספרות חז"ל , ' ד' עמית וח' אשל ( עורכים , ( ימי בית חשמונאי ( עידן , , ( 19 ירושלים תשנ"ו _, עמ' . 276-261

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help