sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

למוקד הבריאה ומרכז היקום , כך גם נוסף להם , ואף לארץ ישראל , מימד של גובה י 'וקמת ועלית — מגיד שארץ ישראל גבוהה מכל הארצות ובית המקדש גבוה מכל ארץ ישראל . ' כאמור , ירושלים נקשרה בספרות חז"ל לא רק בזיקה לבריאת העולם , אלא כמוקד להיסטוריה האנושית , החל בבריאתו של אדם הראשון . אמר רבי יוק בן פזי : מלא תרווד אחד נטל הקדוש ברוך הוא ממקום המזבח וברא בו אדם הראשון , אמר . הלואי ויברא ממקום המזבח ותהא לו עמידה , הדא הוא דכתיב 'וייצר ה' אלהים את האדם עפר מן האדמה' ( בראשית ב ז ) וכתיב 'מזבח אדמה תעשה לי' ( שמות כ כד ) — מה אדמה שנאמר להלן מזבח , אף כאן מזבח ( ירושלמי , נזיר ז ב , נו ע"ב . ( וריאציות שונות של ידיעה זו מצויות במקומות אחרים בספרות חז"ל " , אך דומה שגם כאן ניתן לזהות את שורשי הרעיון עוד בימי הבית השני . בריאתו של אדם הראשון בירושלים אינה אלא ראשון לסדרה ארוכה של מעשים קדמונים שביקשו חז"ל לקשור עם העיר ועם אתר המקדש . ר' אליעזר בן יעקב יודע לזהות את המקום שבו בנה נח מזבח לה' והקריב עליו עולות ( בראשית ח כ ) כ'מזבח הגדול שבירושלם ששם הקריב אדם הראשון' ( בראשית רבה לד ט [ עמ' ;([ 317 ובתרגום יונתן לאותו פסוק בבראשית אף נמסר כי שם הקריבו גם קין והבל . יי מלכי צרק 'מלך שלם' ( בראשית יד יח ) שנפגש עם אברהם , אינו אלא 'מלכא דירושלם' לפי התרגומים השונים , ודומה שגם כאן נמשכה המסורת עוד מימי הבית השני " . אין צריך לומר שזיהוי הר המוריה עם הר הבית ( דברי הימים ב , ג א , ( ומיקומה המשתמע של עקידת יצחק באתר , עודדו ניסיונות נוספים לאתר מעשים קדמונים באיזור ירושלים , ובעיקר כאשר המדובר בתפילותיהם של אבות האומה . על יצחק ספרי דברים קנב ( מהדורת פינקלשטיין , עמ' , 206 ומקבילות ;( הבלטת הגובה של ירושלים ומקום המקדש בוודאי באה להסביר ולהמחיש את תפקידו של האתר כמקום המתאים ביותר בעולמנו לקיום המגע בין בני האדם והאל , וראה.- שפרבר , מדרש ירושלם , עמ' , 57 וכן \ ספראי _, 'קדושת א"י וירושלים , ' עמ' . 350-347 ראה . בראשית רבה יד ח ( עמ' , ( 132 פרקי דרבי אליעזר פרק יב ; סדר אליהו זוטא , פרק ב ( מהדורת רמא"ש , עמי . ( 173 ראה המקורות שציינתי במאמרי : \ Pseudepigrapha , 1 ( 1987 ) , pp . 11-12 Christian Literature ' , Journal for the Studyof the Histories"of Jerusalem in Hellenistic , Jewish and I . Gafni , '" Pre- במאמר זה אף טענתי כי המסורת הקדומה מימי הבית השני איתרה גם את מקום קבורתו של אדם הראשון בירושלים , ולמעשה במקום יצירתו , אלא שהשימוש הנרחב במסורת זו בתיאולוגיה הנוצרית ( הקשר בין מקום הצליבה וקבר אדם הראשון ) אפשר שגרם להעברת קבורתו במסורת חז"ל למערת המכפלה , כחלק מנטייה כוללת יותר של הצגת אדם הראשון כדגם ל'יהודי הראשון , ' ולא רק למייסד המין האנושי . לעניין קבורתו של אדם הראשון בירושלים ראה גם גינצבורג , אגדות היהודים , ה , עמ' . 126 השווה גם : פרקי דרבי אליעזר , פרק לא . ' מלכא דירושלם' — כך באונקלוס ; ואילו בתרגום יונתן . 'הוא שם בר נח מלכא דירושלם ; ' והשווה גם תרגום ירושלמי ' ) מלכא דירושלם הוא שם רבא . ( ' ראה : יוסף כן מתתיהו , מלחמת , ו , ; 438 חז"ל זיהו את מלכיצדק עם שם ( ראה בהערה הקודמת , ( ולדברי המדרש 'שם קרא אותו "שלם '" ( כראשית רבה נו י [ עמ' . ([ 608 לשאלת הזיהוי בין 'שלם' ו'ירושלם' ראה : ב' מזר , 'מקדש מלך ובית ממלכה , ' יהודה וירושלים , הכינוס הארצי _השנים עשר לידיעת הארץ , ירושלים תשי"ז , עמ' ; 29-28 שפרבר , מדרש ירושלם _, עמ' . 79 לדברי חז"ל על זיהוי זה וכן על מסורות נוצריות מקבילות ראה : גינצבורג , אגדות היהודים , ה , עמ' , 253 הערה . 253

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help