sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

כאמור , הרעיון המקשר בין ירושלים כמרכז העולם וירושלים כמוקד למעשה הבריאה , איננו אלא מהדורה יהודית לאחת מאבני היסוד של תפיסת הקוסמוס בחשיבה הדתית הכללית , כפי שהראו מחקריהם של אליאדה ואחרים . לרעיון כלל עולמי זה הוסיפו חז"ל את המימד הלאומי הישראלי , וכך , לפסוק 'ויהי בשלם סוכו ומעונתו בציון' ( תהלים עו ג ) דרש רבי ברכיה < 'מתחילת ברייתו של עולם עשה הקב"ה בירושלים סוכה , כביכול שהיה מתפלל בתוכה : יהי רצון שיהיו _עושין בניי רצוני כדי שלא אחריב ביתי ומקדשי . ' רעיון בריאת העולם כמעשה הנמתח מירושלים אל עבר היקום כולו מונח ביסוד המדרשים הרבים על ירושלים כ'טבור , _'pxn וברור שאין כאן אלא פיתוח של רעיון שנשתרש היטב כבר בימי הבית השני בספרות האפוקריפית ובספרות היהודית ההלניסטית " . וכך , בו בזמן נקשרה אצל חז"ל מרכזיותם של העיר והמקדש עם תהליכי הבריאה , וכן עם עבודת ה' הייחודית לעם ישראל . מצד אחד זוהתה 'אבן השתייה , ' שלפי המשנה 'היתה שם = ) במקום הארון שבקודש הקדשים ) מימות הנביאים הראשונים' ( יומא ה ב ) למקום ש'ממנה נשחת 12 העולם' ( תוספתא , כפורים ב יד [ עמ' , 238 ומקבילות . ([ ולעומת זאת דורג העולם על פי עשר קדושות , והרשימה מתחילה ב'ארץ ישראל מקודשת מכל הארצות' ומסתיימת בקדושה שמעל לכולם , היא קדושת קודש הקדשים , 'שאין נכנס לשם אלא כהן גדול ביום הכיפורים בשעת העבודה' ( כלים א ו-ט . ( ניכרים הדברים שרעיונות קוסמולתיים ולאומיים , שהם קווי אופי אצל כל חברה דתית , נכרכו יחד ומצאו את ביטוים בספרות חז"ל בדבריהם ביחס לירושלים , וכשם שירושלים והמקדש הפכו המקורות מן הספרות היהודית ההלניסטית שציין זליגמן , ירושלים , עמ' 198 ואילך : והשווה גם : cerning the Navelof the Earth , Amsterdam 1916 ; Wensinck , The Ideasof the Western Semites con- a . j . ראה , למשל : . and History , New York 1959 , p . 18 Profane , New York 1961 , pp . 20-65 ; idem , Cosmos M . Eliade , The Sacred and the ואולם את הרעיון שעל מקדש האל להיות ב'טבור הארץ' לקחו היהודים , לדעת זליגמן , דווקא מרעיונות מקבילים שמצאו בעולם היווני , ראה : זליגמן , ירושלים , עמ' . 203-201 מדרש תהלים עו ג ( מהדורת בובר , עמ' קעא ע"א ;( לנוסח אחר ראה : בראשית רבה נו י ( מהדורת תיאודור אלבק , עמ' . ( 608 ראה , למשל , פסיקתא רבתי י ( מהדורת רמא"ש , לד ע"א : ( 'מה הטיבור הזה נתון באמצע של אדם כך היתה סנהדרין יושבת בירושלים שירושלים היא 12 _gion' , Vetus Testamentum , 20 ( 1 970 ) , pp . 332-338 S . Terrien , 'The Omphalos Myth and Hebrew Reli- ככתבי יד ערפורט ולונדון של התוספתא שם ו נשתה העולם , וכן בירושלמי , יומא ה ד , מב ע"ג : שממנה הושתה העולם , וכך גם במקבילות שציין ליברמן , תוספתא כפשוטה , כפורים , עמ' , 772 ושעל פיהן פירש שהכוונה המקורית היתה מלשון 'שתי , ' היינו '-. שממנה נארג העולם , ' וכך באמת במדרש הגדול לבראשית ( מהדורת מרגליות , עמ' יב : ( 'שברא עולמו שתי וערב , מאיכן התחיל מאבן שתיה . ' אמצעיתו של עולם' ( השווה : בבלי , סנהדרי ן לז ע"א . ( ראה : יובלות ח יט 11 'והר ציון תוך טבור הארץ ;' . .. השווה ! חנוך א כו-כז ' ) ואלך משם אל טבור הארץ ... ושם ראיתי הר קדוש' וכר ;( ראה גם הסיבילה החמישית , ... ' : 250-249 היהודים המבורכים היושבים סביב עיר האלוהים בטבור הארץ , ' וראה 13 ראה , למשל , הסברו של אליאדה ( לעיל , הערה , ( 8 עמ' centers and this reiteration of the image of the and the Center of the World . This multiplicity of concurrently represent the image of the universe Palestine , Jerusalem and the Temple severally and all equally well present an imago mundi \ ... ( Jerusalem ) , a sanctuary ( the Temple in Jerusalem ) 'An entire country ( e . g . Palestine ) , a city : 43—42 . societies ' of the specific characteristics of traditional world on smaller and smaller scales constitute one על עירוב זה של מוטיבים — ארץ ישראל , ירושלים והמקדש — בדברי חז"ל כבר העיר גינצבורג , אגדות היהודים , ה , עמ' , 14 הערה . 39

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help