sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

מסורות חז"ל על תולדות העיר ירושלים תולדות העיר ירושלים מתחלקות בספרות חז"ל לשלושה פרקי זמן , במובן הרחב ביותר : א . ירושלים ה'קדם היסטורית _, ' היינו , מעשים שנקשרו עם העיר על ידי חכמים עוד בטרם היו בידיהם ידיעות היסטוריות מתועדות על ירושלים החל כימי כיבושה בידי דוד . ב . ירושלים 'ההיסטורית , ' כלומר תולדות העיר מימי כיבושה בידי דוד והפיכתה לבירת ממלכת ישראל , ועד לחורבן הבית השני , וכן אירועי העיר מלאחר החורבן ועד לימי החכמים עצמם . ג . ירושלים 'לעתיד לבוא , ' כלומר , מה שביקשו חכמים לתאר כעתידה של ירושלים , בזיקה לשאר המעשים שנכונו לעם ישראל ולארץ ישראל בעידן הרסטוראטיבי העתידי של ירושלים , מחד גיסא , ובהקשר עם העתיד האוטופי שהועידו לאנושות כולה באחרית הימים , מאידך גיסא . ירושלים ה'קדם היסטורית' חז"ל ייחסו מקום מכריע לירושלים עוד בזיקה למעשי בריאת העולם , ובכך העניקו לעיר 'היסטוריה' שקדמה בהרבה למה שניתן היה לדעת רק על פי הנגלה שבמקרא ' . היסטוריה' זו באה לידי ביטוי גם במאמרים כלליים המקשרים בין מעשה הבריאה לעיר , וגם לאור נטייתם של חז"ל ליצור קשר בין אישים ומאורעות מקראיים קדומים , הנזכרים בעיקר בספר בראשית , לבין העיר ירושלים והר הבית שבתוכה . דומה שמרכזיותה של ירושלים בתפיסת עולמם של חז"ל נסמכת על רעיונות קוסמולוגיים המוכרים היטב בחקר מדע הדתות , ומרכזיות זו היא שיצרה גם את המימד הקדם היסטורי של תפיסת חז"ל לגבי העיר . מכיוון שמקום המקדש מהווה ציר מרכזי במגע שבין בני האדם לבין האל , הרי שהאתר נתפס כנקודת המוקד בכל שלבי וסוגי פעולת הגומלין שבין הרוח והחומר , ואם נרצה — בין הקודש לחולין . ומכיוון שמגע ראשון מסוג זה התרחש בשעת היצירה , הרי שלאתר יוחס גם תפקיד מכריע בבריאת העולם ובבריאת האדם הראשון ; אל התרחשויות אלה נמשכו גם אירועים היסטוריים אחרים בעלי משמעות מכרעת במפגש המתמשך שבין הבורא , עולמו וברואיו . על כן , לא היה זה רחוק גם עבור חז"ל לזהות בירושלים את נקודת ההתחלה של תהליך הבריאה : כשברא הקדוש ברוך הוא את עולמו כילוד אשה בראו , מה ילוד אשה מתחיל מטבורו ומותח לכאן ולכאן לארבעה צדדין , כך התחיל הקב"ה לבראות את עולמו מאבן שתיה תחלה וממנה הושתת העולם ( תנחומא פקודי ג . ( 7 השווה , בין השאר : בבלי , יומא נד ע"ב : 'מציון נברא העולם , ' וכן בתנחומא , קדושים י ( מהדורת בובר , עמ' : ( 78 'מציון נשתכלל כל העולם כולו . ' ולמקבילות נוספות ראה : שפרבר , מדרש ירושלם , עמ' . 63 ללשון 'הושתת' ראה להלן , הערה . 12 ירושלים בוויכוח היהודי הנוצרי , ואשר חייב תשובה או התייחסות כלשהי לעמדות כלפי עיר הקודש שהושמעו על ידי מי שראו את עצמם כישראל החדשה . הדינאמיות שבהתפתחות האגדה בתקופת המשנה והתלמוד לא פסחה על ירושלים , ועל כן יש לשאול לא רק מה אמרו חכמים על העיר , אלא מתי נאמרו הדברים , על ידי מי נאמרו , ולעתים גם לאיזה צורך נאמרו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help