sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

חז"ל אכן תיפגם על ידי מלאכת ברירה מעין זו , ולכל המבקש להכיר את התמונה בשלמותה נוכל רק להציע : 'אידך — זיל גמור . ' החלו ק ה הנוחה של מאמרי חכמים לעניי ן ירושלים , כמו של ספרות חז"ל כולה , היא זו המבחינה בין מאמרים בהלכה לבין אלה בעלי אופי אגדי , כאשר במונח 'אגדה' כוונתנו לכל מה שאיננו הלכה , כהגדרה הידועה המיוחסת לרבי שמואל הנגיד . ודאי , חלוקה זו כוללנית ולעתים אף מטעה . חלק נכבד מן החומר ההלכתי על ירושלים מתייחס לימים שבהם עמד בית המקדש על תלו ועבודת ה' שבתוכו התנהלה כסדרה , ולכאורה היה ראוי לכלול חומר זה בספר המוקדש לימי הבית השני , ולא לזה הדן בימים שלאחר החורבן . ובכל זאת , דומה כי יש מקום לכלול חלקים נכבדים מחומר זה דווקא בחיבור הבא לתעד את תפיסת ירושלים בימיהם של חכמי המשנה והתלמוד . שכן , לא מעט מהלכות ירושלים , כפי שבאו לידי ביטוי בדברי חז"ל , נובעות במישרין מתפיסת עולמם של חכמים שחיו עשרות ומאות שנים לאחר החורבן . כמובן , חלק מהדימויים ומתפיסות העולם שבדבריהם באו לחכמים כירושה מדורות שקדמו להם ולחורבן ; אך , לעומת זאת , אין ספק כי הלכות רבות מצאו את דרכן לדברי חז"ל לאו דווקא בשל תקפותן בימי הבית , אלא כחלק מראייה כללית שפיתחו חכמים לגבי מעמדה ההלכתי של העיר . ועל כן , הבא לכתוב את תולדות ירושלים על פי ספרות חז"ל חייב לדעת שעשויות להופיע , אלה לצד אלה , הלכות שאכן משקפות את הנעשה בירושלים , לפחות בשלב מסוים של חיי העיר , והלכות שאינן אלא מסקנה מאוחרת העולה מתוך תפיסת עולמם של חכמים , ושייתכן שאף פעם לא נראו בפועל לעיני תושבי העיר בשעה שבית המקדש היה קיים . ועל כן , כשנציע היבטים לתפיסה ההלכתית של ירושלים בעיני חז"ל , לא נבקש לפרט בסקירה זו כיצד תיפקדה העיר במציאות הריאלית , אלא כיצד ביקשה מחשבת חז"ל לראות את תפקידי העיר ומעמדה — הן בשעה שבית המקדש היה קיים והן בשנות חורבנו . הבחנה מעין זו מתחייבת גם לגבי החומר האגדי המובהק על ירושלים בספרות חז"ל . כפי שנראה , ניתן להראות שחלק ממאמרי חכמים על ירושלים אינם אלא מסירה — עם או בלי פיתוח נוסף — של דברים שנאמרו ולעתים אף נכתבו על ידי סופרים יהודים עוד בימי הבית השני . ולעומת זאת , אין ספק כי דברי חז"ל על ירושלים הושפעו גם ממאורעות זמנם , וכן מהמקום המיוחד שתפסה נעשו כבר ניסיונות לרכז ולחלק את מאמרי ירושלים שבדברי חז"ל על פי נושאים , וראה בין השאר : י' והבי ( גולרנבלום , ( מדרשי ציון וירושלים , ירושלים תשכ"ג . לדוגמה נאה לדיון בהיבטים מסוימים של ירושלים בספרות חז"ל ראה : שפרבר , מדרש ירושלם ; מבין המאמרים המסכמים על הנושא נציין את זה של י"ל הכהן מימון , 'ירושלים בתלמוד ובמדרש , ' י' גליס ומ"ח קצנלבוגן ( עורכים : ( ירושלים — עיר הקודש והמקדש , ירושלים תשל"ז , עמ' . 36-35 ' והגדה הוא כל פירוש שיבא בתלמוד על שום ענין שלא יהיה מצוה ; ' הגדרה זו נמצאת ב'מבוא התלמוד' שיוחס לרבי שמואל הנגיד ושהוכנס לדפוסי התלמוד הבבלי אחרי מסכת ברכות . הלכות כאלה כינה א' גוטמן 'הלכות עיוניות , ' ואף על פי שנאמרו במקורן בלשון הלכה מחייבת , ייתכן שלא נתפסו בתור שכאלה כבר על ידי בעלי הלכה קדמונים , שהבינו , כדברי גוטמן , כי 'דיני הלכה יכולים לשמש כאגדה . ' ראה : א' גוטמן , 'אספקטים אחדים בהלכות העיוניות שבספרות התנאים , ' דברי הקונגרס העולמי החמישי למדעי היהדות , ג , ירושלים , 1972 עמ' . 79-67 גישה אחרת הציע ביאלובלוצקי , ירושלים בהלכה . הלה סבור כי אף על פי שהלכות מסוימות מהלכות ירושלים קדמוניות הן , ואפשר שהונהגו על ידי העם ולאו דווקא על ידי מנהיגיו , הרי שלא פעם 'ההלכות קדמו לטעמן' ( שם , עמ' , ( 38 ואפשר שטעמי הלכות ירושלים אינם אלא פרי מחשבת חז"ל מדורות מאוחרים . השווה גם דינבורג ( לעיל , הערה , ( 3 עמ' . 9

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help