sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:35

פרק שלישי לרושלים בספרות חז"ל ישעיהו גפני העיר ירושלים נזכרת בשמה י למעלה משלושת אלפים פעם בספרות חז"ל * , ואולם אין צריך לומר שחכמים דיברו על העיר פעמים אין ספור גם מבלי להזכירה בשמה . כך , למשל , מסכתות שלמות וחלקים של מסכתות אחרות מן המשנה מוקדשות לתיאור מה שהתרחש או אמור היה להתרחש בירושלים , מבלי שהוזכר שמה של העיר בכל משנה ומשנה . לעתים באו חכמים להציע תיאור פיסי של המקדש הירושלמי ומדוריו השונים ( כך , למשל , במסכת מידות ) י ויש שהדברים ביקשו להציג את סדרי עבודת ה' בבית המקדש והאירועים שנילוו לעבודה זו ברחבי העיר כולה ( למשל : מסכתות פסחים ויומא . ( ניתן אף לומר כי סדר קדשים כולו , הן במשנה ובתוספתא והן בדיונים הנוגעים לסדר זה בתלמוד ובמדרשים , מוקדש בעיקרו להיבטים שונים של ירושלים בעיני חז"ל , והוא הדין גם בחלקים ניכרים של סדר מועד . כמו כן , במקומות רבים נוספים דיברו חכמים על ירושלים ללא היזקקות לעיר בשמה , שהרי כבר על פי עדותם הם 'שבעים שמות לירושלים' ( במדבר רבה יד יב . ( וכך , דרך משל , אין ספק כי רבים ממאמרי חז"ל על 'ציון' מתייחסים דווקא לעיר ירושלים , לא לארץ ישראל כולה ואף לא לעם ישראל ; ואילו מאמרים רבים אחרים לא הזכירו שם כלשהו , אך ניכר בעליל שהכוונה לירושלים . ריבוי זה של מאמרי חז"ל על ירושלים מחייב אותנו להציע את החומר העצום על פי חלוקה למרורים שונים , ואין צריך לומר שעלינו גם מוטל הכורח לברור ולבחור מבין הנושאים והמאמרים המרובים רק את אלה שעליהם נבקש להרחיב את עיוננו . דמותה המלאה והמקפת של ירושלים בעיני 1 במקרא , כידוע , נכתבת ירושלים על פי המסורה תמיד ללא יו"ד ( ירושלם , ( לבד מחמישה מקומות שבהם נכתבה מלא / ירושלים ( ראה ו מסורה גדולה לירמיה כו יח . ( גם בספרות חז"ל בכתבי היד , וכן בדפוסים הראשונים , גובר השימוש בכתיב 'ירושלם' בצורה משמעותית ביותר . כך , למשל , מצוי בירושלמי , דפוס ונציה 321 פעם הכתיב 'ירושלם , ' ורק שש פעמים הכתיב 'ירושלים . ' ואולם בדפוסים החדשים של התלמוד הבבלי גבר דווקא השימוש בכתיב ' ירושלים . ' 1 במשנה נזכרת ירושלים כ 125 פעם , ובתוספתא כ 80 פעם . בבבלי נמצא השם כ 640 פעם , ואילו בירושלמי כ 327 פעם . במדרשי ההלכה נזכרת ירושלים בשמה כ 120 פעם , ואילו במדרשי האגדה , כולל לקטי מדרש שונים , למעלה מ 2 , 000 פעם . למספרים אלה ניתן להגיע באמצעות הרשימות הממוחשבות של ספרות חז"ל ( נזקקתי לצורך זה בעיקר למאגר המידע של מפעל השו"ת של אוניברסיטת בר אילן , ( ואולם את המספרים הנ"ל יש לסייג בגלל שינויים בכתבי היד , וכן יש לקחת בחשבון שמאמרים מקבילים נרשמו במאגרי המידע כל פעם בנפרד . הדבר נכון במיוחד לגבי מאמרים שנרשמו בין מדרשי האגדה ; מפעל השו"ת כלל לצורך זה גם לקטי מדרשים מאוחרים , ואותם המאמרים המקבילים חוזרים פעמים רבות בליקוטים השונים . נ על 'ציון' במשמעות של עם ישראל ראה . ב' דינבורג , 'דמותה של ציון וירושלם בהכרתו ההיסטורית של ישראל , ' ציון , טז ( תשי"א _, ( עמ' 4 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help