sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

נסיים את פרשת העלייה לרגל בימי האמוראים בשתי עדויות המעידות כי העלייה לרגל היתה מציאות רווחת ושכיחה , לא רק למנהגם של חכמים אלא אף של פשוטי עם . בירושלמי , ברכות ט ג , יג ע"ד , אנו קוראים : שמעון קמטריא שאיל לרבי חייא בר אבא _ן בגין דאנא חמר וסליק לירושלם בכל [ שעה ] v מהו שנקרע ? אמר ליה אי בתוך שלושים יום אי אתה צריך לקרוע , לאחר שלושים צריך אתה לקרוע . החמר היה עולה כל שעה לירושלים , ונראה שפרנסתו מיוסדת לפחות בחלקה על הבאת מבקרים כירושלים . לפיכך הוא שואל , האם הוא חייב כל אימת שהוא מגיע לירושלים לקרוע את בגדיו , כדין כל הרואה את ירושלים בחורבנה ? החכם עונה לו שאיננו חייב בקריעה אלא אם כן עברו שלושים יום מאז ראה את העיר לאחרונה . ש' קליין הציע לזהות את 'קמטריא' עם איל קנטור שבגולן _«* אם כן , הרי לפנינו עדות על חמר מן הגולן המביא עולי רגל לירושלים 'בכל שעה . ' להשלמת התמונה , נביא את מאמרו של רבי יוחנן , המסביר את ההבדל בין ירושלים של העולם הזה לירושלים של עולם הבא " : י אמר רבה [ בר בר חנה ] 127 אמר רבי יוחנן : לא כירושלם של עולם הזה , ירושלם של עולם הבא . ירושלם של עולם הזה כל הרוצה לעלות — עולה . של עולם הבא , אין עולין לה אלא המזומנין לה . ירושלים של ימי רבי יוחנן — לא כל המבקש לישב בה יושב בה ; אבל כל המבקש לעלות — עולה כל אימת שהוא רוצה . אליו בזמן הבית . לדעת הראב"ד בהשגותיו על הרמב"ם ( שם ו יד ) אין קדושת בית המקדש חלה לאחר החורבן ומותר להיכנס לכל מקום . 124 בדפוס ונציה וכ"י _ליידן : 'שנה , ' אולם בכ"י רומי ואצל ר"ש סיריליאו : 'שעה , ' וכן במובאות אצל הרבה ספרי ראשונים . ראה : י' קופרשטוק , אהבת ציון וירושלים , ברוקלין נ"י תשנ"א , עמ' , 202 ועליהם יש להוסיף : המאירי למועד קטן , כח ע"א ואחרים . יש אף הגורסים : 'ובכל שעה ושעה . ' 125 ש' קליין , עבר הירדן היהודי , וינה תרפ"ה , עמ' 50 = ) הגולן , לקט מאמרים , תל אביב , 1969 עמ' . ( 225 וראה : E . L . Sukenik , 'The Ancient Synagogue of 12 ( 1935 ) , pp . 172-174 , _ _, yraS _pn " . el-Hammeh אף לפרש את המלה 'קמטריא' — נגר , שכן מצינו בירושלמי , עבודה זרה ב ב , מ ע"ג בלשון רבים ' קובטרייא' — נגרים . ( _Kipcoxatoi ) ולפנינו חילוף שכיח בין מ' לב . ' ראה עוד י"נ אפשטיין , מבוא לנוסח המשנה , ירושלים תש"ח , עמ' 126 . 207 בבא בתרא עה ע"ב . 127 בנוסחאות עיקריות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help