sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:32

לפדותן בגבולין . אמר לון חד סבא אבוכון 106 לא הוון עבדין כן אלא מפקרן חוץ לחומ' ופודין אותן שם ... רבי פינחס מסאב לה ופדי לון . הסוגיה דנה בדרך לפדות פירות מעשר שני בירושלים . בניסוחה בגוף הירושלמי איננה ברורה כל צורכה ; המפרשים התקשו בפירושה ולפיכך פירשו כמה מלים שלא כפירושן הרגיל . המעשה נהיר רק בנוסחתו של ר"ש סיריליאו _, 107 המשמיט את המלה 'בגבולין' ובמקום 'מפקרן' גורס 'מפרישין . ' לפי זה המעשה היה לערך כך : החכמים שהו בירושלים . נזדמנו להם פירות מעשר שני וביקשו לפדותם ולאכלם ; והרי לאחר החורבן אסור לאכול פירות מעשר שני בירושלים . אמר להם הזקן שאבותיהם לא הורו לעצמם היתר לפדות בעיר , אלא היו מפרישים את המעשר השני מחוץ לעיר ופודים אותו שם . אולם , גם אם הפירוש ההלכתי לפי הנוסח בכ"י ליידן וכ"י רומא איננו ברור , הרי לענייננו כאן אין זה מעלה או מוריד . לפנינו עדות על שלושה מגדולי האמוראים בדור הראשון — רבי חנינא , ראש הסנהדרין בציפורי ; רבי יהושע בן לוי , ראשון לחכמי הדרום וראש בית המדרש של חכמי הדרום ; ורבי יונתן , אף הוא מראשי המדברים בדור זה — העולים יחד לירושלים , וזקן אחד מוסר להם על מנהג אבותיהם כפירות מעשר שני בירושלים . מצויות בספרות כמה עדויות על פגישתם של רבי חנינא ורבי יהושע בן לוי , כגון הליכתם המשותפת אל השלטונות בקיסריה , ועוד : כשרבי יהושע בן לוי חזר משליחותו לרומא יצא לקראתו רבי חנינא בעכו . 109 רבי יונתן היה מן החוג הקרוב ביותר לרבי חנינא , ומציגו אף את רבי חנינא ורבי יונתן עולים לחמת גדר ואומרים -.נמתין עד שיבואו זקני הדרום לכאן . הפעם היחידה שמצינו את שלושת החכמים הללו יחד היא בעלייה לרגל לירושלים . מקור זה מלמדנו גם על ביקורו בירושלים של רבי פינחס , בן הדור הרביעי חמישי לאמוראי ארץ ישראל , שהיה נוהג תחילה לטמא את הפירות , כדי שיוכל לפדותם גם בירושלים ; שכן מותר לפדות פירות מעשר שני טמאים אפילו בירושלים " . רבי פינחס לא היה תושב העיר אלא בן הגליל , ומצאנוהו נושא ונותן עם חכמי הגליל ; " ועל כל פנים , גם אחיו ישב בציפורי או בסיכנין . " המסורת על דרכו בפדיון פירות מעשר שני בירושלים מעידה על עלייתו לרגל לירושלים . עדות נוספת על עלייתו של רבי יונתן מצויה במדרשי האגדה : י" ר' יונתן סלק למיצלייה לירושלם . עבר בהן פלאטנוס " וחמתיה חד שמריי . אמר ליה : להן את אזיל ? 106 בכ " י רומי . _אהבתכון . תרגום המשפט הארמי : אמר להם זקן אחד : אבותיכם לא היו עושים כן ... מטמא אותן ופודן . 107 מהדורת ירושלים תשי"ד , מט ע"א-ע"ב . 108 ירושלמי , ברכות ה א , ט ע"א . 10 » בראשית רבה עח ( מהדורת תיאודור אלבק , עמ' 110 . ( 923 ירושלמי , עירובין ו ד , כג ע"ג . 111 ראה הסוגיה בבבלי , מכות יט ע"ב ועוד . 2 בירושלמי , יומא ג ז , מ ע"ד מסופר שאסי ( רופא ) אחד בציפורי בקש למסור את סוד השם המפורש לרבי פינחס . ברות רבה , סוף פ"ה : רבי יהודה נשיאה שואל את רבי פנחס . נ ראה בראשית רבה ו ( עמ' ;( 48 מדרש שמואל ט . 4 בראשית רבה לב ( עמ' ;( 296 דברים רבה ג ו ; שיר השירים רבה ד ד . 5 בדברים רבה : 'ניפולין של כותים , ' והיא ניאפוליס שכם , כחילוף במעשה של רבי ישמעאל ברבי יוסי לעיל .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help