sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

במקום 'פלטנוס , ' המצויה בכל הנוסחאות שבמדרש " " , נאמר בירושלמי 'ניפוליס , ' היא שכם . בתלמוד הבבלי , ברכות ס ע"א מצויה מסורת נוספת על ביקור של רבי ישמעאל ברבי יוסי בירושלים r . _jjd תלמיד דהוה אזיל בתריה דרבי ישמעאל ברבי יוסי בשוקא דציון חזייה דקא מפחיד . אמר ליה : חטאה את , דכתיב פחדו בציון חטאים ( ישעיה לג יד . ( ברם , המלים 'בשוקא דציון' חסרות כמעט בכל הנוסחאות המדויקות , ונראה שנוספו על פי הפסוק שהובא לאחר מכן ' , פחדו בציון חטאים ; ' אף על פי כן אין זה מן הנמנע שהבאת הפסוק מלמדת כי מקום המעשה היה בירושלים . המסורת האחרונה לימיהם של תנאים מחזירה אותנו לדור אושא ומעידה על תנועה רבה של עלייה לרגל . וכך אנו קוראים בקהלת רבא יא אי . רבי אליעזר בן שמוע היה מטייל על כיף ימא רבה . חמא אילפא דמטרפא בימא , כהריפת עין טבעת וטבע כל מאן דהוה בה . חמא חד גבר דיתיב על קירשא דספינה , מגלא לגלא , סלק ליבשתא כד הוה ערטילאי והוה מיטמר בכיף ימא . ארעת ענתה דישראל _סלקין לריגלא בירושלם , אמר להון . מבני עשו אחוכון אנא .... המשכו של הסיפור יש בו יסודות אגדיים , אולם לא מן הנמנע כי נשתמר בו גרעין היסטורי של זמן עלייה לרגל לירושלים בימיו של רבי אלעזר בן שמוע . לשון אחרת r ב'עונה שישראל עלו לרגל לירושלים' היו עולים רבים , אלא שלא נענו ולא עזרו לאותו הניצול , כפי שמסופר בהמשך . מן הדור הראשון של האמוראים הגיעו לידנו כמה עדויות המלמדות על המשמעות הרבה של העלייה לירושלים ועל היקפה . בירושלמי , מעשר שני ג ו , נד ע"ב שנינו : אמר רבי זעירא : רבי חנינא ור' יונתן ורבי יהושע בן לוי עלו לירושלם . נתמנו להן פירות וביקשו כך גם בקטע גניזה ( מ' סוקולוף , קטעי בראשית רבה מן הגניזה , ירושלים תשמ"ב , עמ' ( 173 ובמדרש הגדול לבראשית ( מהדורת מרגליות , ירושלים תש"ז , עמ' תקצו 102 . ( חילוף כזה מצוי גם בסיפור על רבי יונתן שיובא להלן . 103 תרגום : תלמיד אחד היה מהלך אחרי רבי ישמעאל ברבי יוסי בשוק של ציון , ראהו שהוא מפחד . אמר לו חוטא אתה , שנאמר ... 1114 תרגום : רבי אליעזר בן שמוע היה מטייל על חוף הים הגדול . ראה ספינה מיטרפת בים וכהרף עין טבעה וטבע כל מה שהיה בה . ראה אדם אחד שישב על דף הספינה , מגל לגל עלה ליבשה , כשהוא ערום ומטמין עצמו בחוף הים . אירעה העונה שישראל עלו לרגל לירושלים , אמר להם : מבני עשו אחיכם אני ... 105 לא הבאתי את המעשה בעלייתו של רבי מאיר לירושלים , המצוי בכמה מקורות ואפילו בנוסח ערבי . ראה : מדרש עשרת הדברות , דבור שביעי ( בית המדרש , חדר א , עמ' ;( 83-81 וראה גם : א"י ורטהימר , בתי מדרשות , א , ירושלים תשי"ב , עמ' . 186—177 בניגוד לרעת ורטהימר , נראה לי שאץ במדרש לשון חכמים והוא לא נכתב ברוח מדרשי חז"ל _, לא מימי התנאים ולא מימי האמוראים . כל הסיפור חסר כל יסוד ריאלי של המציאות בארץ ישראל בימי רבי מאיר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help