sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

אמר רבי יוסה : [ פעם אחת הייתי עומד בירושלם , [ מצאתי תינוק אחד משל בית אבטינס . אמרתי לו : מאיזה משפחה אתה ... התוספת 'פעם אחת הייתי עומד בירושלם' אמנם מצויה בנוסחאות של מסכת שקלים שבמסגרת התלמוד הבבלי " , בכ"י מינכן ובכ"י אוקספורד ואחרים ובדפוסים , אך איננה בכ"י ליידן של התלמוד הירושלמי או בדפוס ונציה , וגם לא במובאה שבמדרש 'והזהיר' לפרשת תשא " . לא מן הנמנע שהפיסקה נוספה בהעתקות במסגרת התלמוד הבבלי על פי העניין , שכן היכן עשוי להימצא תינוק מבית אבטינס אם לא בירושלים י ! על בן דורו של רבי יוסי , רבי נתן , שעלה מבבל והיה מעמודי התווך של ההנהגה הציבורית בדור אושא , מסופר בסדר אליהו רבא כח : 149 שוב פעם אחת נכנס ר' נתן לבית המקדש ומצא בית המקדש חרב וכותל אחד עומד . אמר : מה טיבו של כותל זה ? אמר אחד ; אני אראך . נטל טבעת ( ההיא ) ונעצה בכותל והיתה הטבעת ההיא הולכת ובאה . התיאור הוא אגדי , אך אין לכפור במסורת על עלייתו של רבי נתן לירושלים . חכם זה לא נזכר הרבה בספרות : ובנוסף על כך , בעל המדרש הזה ממעט מאוד להזכיר שמות תנאים ולהביא מעשים עליהם . גם על בנו של רבי יוסי , רבי ישמעאל ברבי יוסי , מסופר שהלך לירושלים . וכך אנו קוראים במדרש " : ר' ישמעאל בר' יוסי סלק מצלייה בירושלם . עבר בהדין פלטנוס וחמתיה חד שמריי , אמר ליה י לאן את אזיל ? אמר ליה : למיסק מצלייה בירושלם . אמר ליה : ולא טב לך מצלי בהדין טורא בריכה ולא [ ב ] ביתא 98 קיקלתא י י אמר ליה . י אומר לכם למה אתם דומים — לכלב שלהוט אחר נבלה , כך לפי שאתם יודעים שעבודה זרה טמונה תחתיו [ דכ " [ ' ויטמן אותם יעקב [ תחת האלה אשר עם שכם . [ סיפור זה מובא גם בירושלמי , עבודה זרה ה ד , מד ע"ד , אך שם לא נזכר שרבי ישמעאל ברבי יוסי היה בדרכו לירושלים , אלא שלעג לשומרונים על שהם משתחווים לעבודה זרה הטמונה תחת האלה . 95 כידוע , אין מסכת שקלים של התלמוד הבבלי וסיפחו את מסכת שקלים מן התלמוד הירושלמי . ראה י' זוסמן , 'מסורת לימוד ומסורת נוסח של התלמוד הירושלמי — לבירור נוסחאותיה של ירושלמי מסכת שקלים , ' מחקרים בספרות התלמודית , ירושלים תשמ"ג , עמ ' " . 76-12 מהדורת פריימאן ( תרל"ג , ( עמ' . 220 לא מצאתי קטע גניזה לפיסקה זו . 97 בראשית רבה פא ג ( מהדורת תיאודור אלבק _, עמ' . ( 974 תרגום הארמית : רבי ישמעאל ברבי יוסי עלה להתפלל בירושלים , עבר בפלטנוס וראהו שומרוני אחד , אמר לו : לאן אתה הולך י אמר לו : לעלות להתפלל בירושלים . אמר לו : ולא טוב לך בהר הברכה הזה ( הכינוי השומרוני להר גריזים ) ולא בכית האשפה " ... כך בכמה נוסחאות , וכן נראה . " כך בכ"י ותיקן וכן נראה . ' °° כך בכ"י ותיקן וכן נראה , שכן זו הנקודה המרכזית בסיפור , המתקשרת לפסוק ? 'ויטמן אתם יעקב תחת האלה אשר עם שכם' ( בראשית לה ד ) — ללמדך שיעקב טמן שם את כל אלוהי הנכרים והשומרונים להוטים אחר העבודה זרה הטמונה בהר גריזים ( ראה להלן . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help