sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:29

העלייה לרגל לירושלים לאחר מלחמת בר כוכבא אברת הכנסייה וסופריה , אם הזכירו את האיסור על ישיבת יהודים בירושלים ואם לאו , מסרו בחיבוריהם שהיהודים הורשו לבקר בירושלים רק פעם אחת בשנה , כפי הנראה , בתשעה באב . במקורות התלמודיים הרבים המדברים על העלייה לרגל לירושלים 'כל שעה "' או מוסרים עובדות של ממש על עלייה לרגל של יחידים וקבוצות , אין כל זכר לתשעה באב . תשעה באב היה אל נכון אחד מן הימים שמשכו מספר רב של עולי רגל , שביקשו לבכות על המקדש החרב ; ואילו הספרות הנוצרית , שביקשה להדגיש את שפלותם של היהודים , הפריזה בחומרת האיסור שהוטל על היהודים להתגורר ולבקר בירושלים , תוך הדגשת נוכחות בעיר ביום שנקבע לזכר החורבן . ידיעות על העלייה לרגל לאחר מרד בר כוכבא מגיעות אלינו כבר מימיהם של חכמי אושא , בדור הראשון לאחר המרד . יש מהן שאופיין אגדי , אך אחרות הן ידיעות מדויקות , המשקפות מציאות הלכתית ברורה , או שאלות שבאו לפני חכמים . בתוספתא נדרים ה א שנינו : מעשה באחד שהדיר את אשתו שלא לעלות לירושלם ובאת והתירה _" על נדרו , ושאל את ר' יוסה . אמר לו : אילו הייתה יודע שמבטלת דבריך שלא בפניך מדירה הייתה ? אמר לו : לאו . והתירו ר' יוסה . המעשה עולה בבהירות מן המסורת : האשה ביקשה לעלות לרגל לירושלים ; בעלה התנגד ונדר הנאה מאשתו , כלומר , קיבל עליו בנדר לנתק כל מגע ביניהם , אם אמנם תעלה . אולם האשה לא התחשבה בנדר ועלתה . בעלה ביקש להתיר לו את הנדר , ורבי יוסה , הוא רבי יוסי בן חלפתא בן דור אושא , חיפש מוצא להיענות לבקשה . 93 על רבי יוסי עצמו שעלה לירושלים אנו שומעים מסיפורו בברייתא בבבלי , ברכות ג ע"א : תניא , אמר רבי יוסי.- פעם אחת הייתי מהלך בדרך ונכנסתי לחורבה אחת מחורבות ירושלם להתפלל . בא אליהו , זכור לטוב , ושמר לי על הפתח עד שסיימתי תפילתי ... אמר לי : בני , מה קול שמעת בחורבה זו ? ואמרתי לו : שמעתי בת קול שמנהמת כיונה ואומרת [ אוי לי 94 [ שהחרבתי את ביתי , ושרפתי את היכלי , והגליתים לבין האומות . ושוב מספר רבי יוסי על ביקורו בירושלים בירושלמי , שקלים ה ב , מט ע"א : 90 הראשון המזכיר מנהג זה הוא הנוסע מבורדו , עמ' . 12 וראה עוד היירונימוס , כפירושו לצפניה א טו _, עמודה ; 1353 וכן דברי גרגוריוס איש נזיאנזוס : " 668-669 pg , 35 , cols . ראה להלן והערה . 124 92 כך על פי כ"י וינה ; הלשון 'והתירה' הוא כעין ' ויתרה' ופירושו . עברה על נדרו , כפי שמצינו במשנה , סנהדרין יא ה : 'והמוותר על דברי נביא , ' שפירושו : והעובר על דברי נביא . ראה ליברמן בפירושו : תוספתא כפשוטה , חלק ז , סדר נשים , נויארק תשכ"ז , עמ ' , 466 והוספה שם , עמ ' . 588 " בבבלי , נדרים כג ע"א מובא מעשה זה תוך השמטת השם 'ירושלים , ' אך השם 'ירושלים' נמצא בכל נוסחאות התוספתא , לרבות קטע גניזה . כבמקרים רבים , במסורת הבבלית נשמטו פרטים היסטוריים ונשאר העניין ההלכתי בלבד . 4 כך בכ"י מינכן ועוד . לפנינו : 'אוי לבנים שבעוונותיהם , ' שונה מפני הכבוד .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help