sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:28

שני החכמים האלה היו מתלמידיו של רבי מאיר , שהיו מוסרים מתורתו והולכים בדרכיו . הם חכמים שהיו מצרפים את אומנתם לתורתם , מחמירים בהלכות טהרה ובדרכי פרישות ומהדרים בקדושת ירושלים , ומשום כך נתכנו בתואר 'קדושים . ' לשני אלה , הידועים לנו בשמותיהם , יש לצרף עדויות שונות על חכמים אחרים באותו דור המכונים 'אנשי ירושלים' או 'איש ירושלים 82 . ' ואף מצויות בידנו שתי כתובות יווניות , אחת מבית שערים ' 'לעזר בר ירושלים " , ' ואחת מירושלים . 'רבי שמואל מפריגיה . ' חכם זה ידוע לנו מהספרות המדרשית . הספרות התלמודית , לפי טיבה , מזכירה בדר ך כלל עדויות מעולמם של חכמים אולם מן הכתובות נראה שלא רק חכמים התגוררו בירושלים . ואף מסורת אחת הגיעה לידנו בתלמוד הירושלמי 861 'נחמיה איש [ כפר ] 87 שיחין פגע ביה ירושלמי אחד אמר ליה זכה עמי וגו . " מסתבר שהאיסור על ישיבת יהודים בירושלים לא בוטל גם בימי שלטונם של הסוורים , בסוף המאה הב' וראשית המאה הג , ' שעה ששררו יחסים טובים יותר בין עם ישראל למלכות רומי . אולם בימים אלו , שעה שמעמדה המדיני של היהדות התחזק , לא הקפידו השלטונות הרומיים על האיסור , וחבורה לא גדולה של חכמים ואחרים יכלה בדרך זו או אחרת להתגורר בירושלים , ואף ייתכן שעשו זאת תוך חירוף נפשות והסתכנות מסוימת . מימיהם של האמוראים בדורות הראשונים לא הגיעו לידנו כל ידיעות על קיומו של יישוב יהודי בירושלים . 81 ראה ספראי , קהלא קדישא , עמ' . 192-189 82 בבלי , פסחים קיג ע"א : שבת יב ע"ב ! יבמות נג ע"ב ; ירושלמי , סנהדרין ח ו , כו ע"ב ; סוטה ד ג , יט ע"ג ; בבלי , סנהדרין פח ע"א ; ספרי , תצא ריח ( עמ' 83 . ( 251 נ' אביגד , 'עונת החפירות השישית בבית שערים , ' ארץ ישראל , ד ( תשט"ז , ( עמ' ; 98 מ' שובה וב' ליפשיץ , בית שערים , כרך שני : הכתובות היוניות , ירושלים תשכ"ז , עמ' . 73 כך נראית לי הקריאה . אביגד ומהדירי הכתובות היווניות קראו אחרת ; ראה תעתיק שם . 85 C // , II , No . 1414 84 פסיקתא דרב כהנא , פסיקתא שובה 370 י דברים רבה ב כד . 86 ירושלמי , פאה ח ט , כא ע"ב ; שקלים ה ו , מט ע"ב . לא מן הנמנע שזו מסורת קדומה . 87 כך _בכ"י רןמא ובספר 'והזהיר' לפרשת תשא 88 . 224 כלומר , תן לי צדקה . בספרות הארצישראלית משמש הפעל 'זכה' במובן של נתינת צדקה . 89 מ' מרגליות , 'לבעיית קדמותו של ספר סדר אליהו , ' מ"ד קאסוטו ואחרים ( עורכים , ( ספר אסף , ירושלים תשי"ג _, עמ' , 390-320 טוען כי המדרש האמור קדום ונתחבר בדור הראשון של אמוראים . מתוך דברי הספר הוא מבקש להוכיח שהמחבר ישב בירושלים ' בבית המדרש הגדול שבירושלים לפני חכמים' ( פ"י ; 49 שם ; 51 פט"ז ; 80 פכ"א . ( 122 אף על פי שקדמותו של הספר נראית לי ( אם כי לא באותה מידה שטען מרגליות , ( ספק גדול אם אמנם אפשר ללמוד מדברי בעל המדרש על קיום 'בית מדרש גדול' בירושלים בדור הראשון או השני של האמוראים . בעל סדר אליהו רבה מעיד על עצמו שהוא 'מיבנה גדולה אני מעיר חכמים ורבנים' ( סדר אליהו זוטא , א , עמ' . ( 167 גם אם מצינו הדים עמומים ליישוב יהודי כל שהוא ביבנה לאחר מרד בר כוכבא , בוודאי ובוודאי לא היה באותם הימים 'יבנה גדולה עיר חכמים ורבנים . ' על כורחנו , לא נקט הדרשן אלא לשון מליצה והזכיר את בתי המדרשות לתפארת שהיו בירושלים וביבנה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help