sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

הגזירות שגזרה המלכות בתום מלחמת בר כוכבא היו מכוונות למוטט את כוחה ורוחה של האומה בארץ ישראל ולהביא לידי חיסולה הרוחני והיישובי . כחלק ממעשים אלו יש לראות , כנראה , אף את האיסור על התיישבות יהודים בירושלים . אמנם ייתכן שהאיסור לא היה אלא ביטוי של רצון לנקום ביהודים , לאסור עליהם את הישיבה בעיר הקדושה להם , אשר שימשה בסיס לתקוות גאולתם . אולי נעשה הדבר רק כדי להבטיח את אופיה הנוכרי של העיר . האיסור לא נזכר במקורות משפטיים רומיים , אך קיומו אינו מוטל בספק . מעידים עליו אבות הכנסייה , בין במישרין בין בעקיפין , בין כמסיחים לפי תומם ובין כמציגים את הגזירה ביסוד דרשותיהם נגד היהודים והיהדות . מעידים עליו הסופרים הנוצריים , החל ביוסטינוס מארטיר בן הדור וכלה במקורות מאוחרים " . אמנם יש סתירות בין העדויות השונות באשר לחומרתו של האיסור ולהיקפו ( יש שכתבו שהעוברים על האיסור היו צפויים לעונש מוות ; יש שכללו גם את בית לחם בגזירה , ( ואין ספק שאבות הכנסייה נטו להפריז ; אך בעיקר האיסור אין אנו רשאים לפקפק . ייתכן שהאיסור הרשמי על ישיבת יהודים בירושלים נמשך דורות רבים . עם זאת , לקראת סופה של המאה הב , ' ולכל המאוחר בראשיתה של המאה הג , ' אנו מוצאים קבוצת חכמים המכונה 'קהלא קדישא דבירושלם . ' חבורה זו נזכרת בשישה מקומות בתלמוד הבבלי , שם מובאות מסורות באגדה ובהלכה המחמירות והמוסיפות על ההלכה התגאית הרווחת " . על פי המסורת בביצה כז ע"א מעיד ' רבי משום קהלא קדישא דבירושלם רבי שמעון בן מנסיא וחבריו . ' משמע מכאן שאנשי הקהילה הקדושה שבירושלים הם רבי שמעון בן מנסיא וחביריו " . דברים אלו תואמים את מסורת הגאונים , שנמסרה 'מרב יהודאי גאון משמיה דרבוותא ראשונים , ' והמזהה את 'קהלא קדישא שבירושלמי עם אנשי ה'עדה הקדושה' הנזכרים בירושלמי ובקהלת רבה , הם רבי יוסי בן המשולם ורבי שמעון בן מנסיא " . שני חכמים אלו הם בני דורו של רבי יהודה הנשיא . במסורת הארצישראלית נתכנתה חבורה זו בשם הסתמי 'עדה קדושה , ' בהנחה שהכל ידעו היכן ישבה ; ואילו במסורת הבבלית נתכנו על שם מקום מושבם . בקהלת רבה אומר רבי משום העדה הקדושה : בנה לך אומנות עם התורה . מאי טעמא ? ראה חיים וגו 80 ' ולמה הוא קורא אותן עדה קדושה ? שהם היו רבי יוסי בן [ ה ] משולם ורבי שמעון בן מנסיא , שהיו משלשין היום : שליש לתורה , שליש לתפילה , שליש למלאכה . ויש אומרים שהיו יגעין בתורה בימות החורף ובמלאכה בימות הקיץ . 75 ראה רשימת המקורות אצל שירר , ההיסטוריה של העם היהודי , א , עמ' , 699 הערה 146 כמהדורה הגרמנית ( במהדורה האנגלית החדשה צומצמו המקורות . ( לרשימה מלאה ראה : Jerusalem ' , // 77 ? , 19 ( 1926 ) , pp . 199-206 'Hadrian ' s Decreeof Expulsion of the Jews from j . r . Harris , 76 בבלי , ברכות ט ע"ב ; ביצה יד ע"ב ; יומא סט ע"א ; תמיד כז ע"ב ; ראש השנה יט ע"ב . לכל הפרשה ראה ספראי _, קהלא קדישא . 77 כך לפי נוסחאות עיקריות . בנוסח שלפנינו ישנן הוספות שלא מגופה של המסורת . ראה ספראי , קהלא קדישא . " כך בכ"י של רש"י ( מובא בספר דקדוקי סופרים לביצה , עמ' . ( 68 עדויות נוספות באוצר הגאונים לביצה , עמ' . 23 " ירושלמי , מעשר שני סוף פרק ב -,קהלת רבה לפסוק ט ט . זיהוי זה מקובל אצל כמה מן הראשונים , וביניהם גם רבי יהודה ברבי קלונימוס משפירא בספרו יחוסי תנאים ואמוראים , ערך 'רבי יוסי בן המשולם' ( כ"י שוקן . ( ° המשכו של הפסוק בקהלת ט ט : 'עם אשה אשר אהבת . ' החכם דורש 'חיים' — אומנות ו'אשה אשר אהבת' — תורה , ללמדך שיש לצרף אומנות עם לימוד התורה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help