sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:26

האיסור על ישיבת יהודים בעיר וקהילא קדישא דבירושלים לאחר שדיכאו החילות הרומיים את המורדים וכבשו את מעוזם האחרון בביתר , הוציא הדריאנוס לפועל את תוכניתו לשקם את ירושלים כעיר אלילית רומית ; הוא סילק ממנה את שארית תושביה היהודים ויישב בה נוכרים , ואף חוקק חוק שאסר על יהודים להתגורר בירושלים " . קאסיוס דיו" מנמק את פרוץ המרד בכך ש'נורא היה הדבר בעיני היהודים שנוכרים ישבו בעירם . ' ייתכן שכוונתו לתוכניתו של הדריאנוס להושיב בעיר גויים ; על כל פנים , זו היתה התוצאה של ייסוד ירושלים באיליה קפיטולינה . כדברי אוסיביוס : 'וכך שממה ירושלים לחלוטין מן העם היהודי ומתושביה הקדמונים ונושבה מבני עם נכרי . ' בר כוכבא , ירושלים תש"ו , עמ' קעז-קצמ ; וכן ראה רשימה חלקית אצל Aufstand , Tubingen 1981 , pp . 95-98 p . Schafer , Der Bar Kokhba , 11 ) , Oxford 1961 , Nos . 29 , 30 de Murabba ' at ( Discoveries in theJudaean Desert , לפי הקריאה המתוקנת של המחברים , שם , עמ' . 205 ראה : שי אפלבאום , 'מרד בר כוכבא , ' א' רפפורט ( עורך , ( יהודה ורומא — מרידות היהודים , ירושלים תשמ " ג , עמ' . 254 " מן הפרסומים של המטבעות והדיו ן עליהם ראה D . Barag , 'A Note on the Geographical Distribu- logy , 84 ( 1980 ) , pp . 311-335 , esp . 320-325 ; merits ' , Harvard Studies in Classical Philo- L . Mildenberg , 'Bar Kokhba Coins and Docu--. ' מידע בעל פה מפי אוצר המטבעות במוזיאו ן ישראל , פרופ' י' משורר . 72 ראה להלן , הערה " . 75 ראה לעיל , הערה * . 59 ראה לעיל , הערה . 60 דברים אחרונים אלה אמורים בשם אריסטון איש פחל , בן המחצית השנייה למאה השנייה . ; Journal , 4 ( 1980 ) , pp . 30-33 tion of Bar Kokhba Coins ' , Israel Numismatic י'משורר _, אוצר מטבעות היהודים , ירושלים תשנ"ח _, עמ' P . Benoit , J . T . Milik & R . de Vaux , Les grottes 70 . 144-121 תפיסה זו מבוססת גם על המימצא הרב של מטבעות שטבע בר כוכבא , ובהן הכתובת 'ירושלם' ו'לחרות ירושלם' "; בכך רואים הוכחה כי ירושלים אכן היתה בידי לוחמי בר כוכבא , והם טבעו בה מטבעות הנושאים את מקום הטביעה , כמקובל בטביעת מטבעות , והדגישו את חירותה של ירושלים . לבסוף מסתייעים חוקרים בדור האחרון בקריאת שתי תעודות שנמצאו בוואדי מרבעת , שנחתמו בירושלים , אחת מהן בשנת 'ארבע לגאלת ישראל בירושלים . ' ברם , לעומת כל הראיות שמנינו , עוברה היא כי בחפירות שנערכו בירושלים בחלקים רבים של העיר נמצאו כ 40 , 000 מטבעות " מכל התקופות , הן מלפני חורבן הבית והן מלאחריו , ולא נמצא אלא מטבע אחד ממטבעות בר כוכבא . מימצא מכריע זה כופה עלינו את ההכרעה כי ירושלים לא היתה בידי בר כוכבא . העדויות הספרותיות המוסרות על כיבושו של הדריאנוס הן כנראה הכללה מן הכיבושים הקודמים ; והרי הדריאנוס כבש את יהודה ואת היישובים שסביב ירושלים והפך את ירושלים לעיר רומית אלילית , והמסורת הספרותית , לרבות סופרים בני הדור , עשויה היתה לכלול אותו בין הכובשים את ירושלים מידי היהודים . הטביעה של 'ירושלם' ו'לחרות ירושלם' על גבי המטבעות מתפרשת על ידי חוקרים בני ימינו כסיסמה , כעין הבעת תקווה שירושלים , שהיתה בידי הלגיונות הרומיים , תשתחרר אף היא בקרוב ותשלים את חירות ישראל וגאולתו . ועוד : קריאת המלה ' ירושלם' בשתי התעודות מוואדי מרבעת אינה בטוחה כלל . כללו של דבר : אין בידנו הוכחות שבימי מלחמת בר כוכבא חזרו היהודים והחזיקו בירושלים עד סוף ימי המלחמה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help