sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

הסמוכה . ירושלים נזכרת בסופו של הסיפור על המלחמה : 'וכך שממה ירושלים לחלוט ! ן מן העם היהודי ומתושביה הקדמונים ונושבה מבני עם נוכרי , ואותה עיר רומית שנוסדה לאחר מכן נשתנה שמה ונקראה איליה 60 . ' גם המסורות היהודיות הקדומות המתארות את המרידה והמלחמה מעמידות במרכז את העיר ביתר ; סיום המלחמה של ה'פולמוס האחרון' 11 ו'מלחמת בן כוזיבא "' הוא 'ונלכדה ביתר " . ' אולם העיר ירושלים ובעיית דמותה היהודית או הלא יהודית הן הציר המרכזי של מרד היהודים בימי בר כוכבא . מסורות יהודיות ונוצריות קדומות ומאוחדות מוסרות כי הדריאנוס קיסר , במסגרת מאמציו לשיקום ערים חרבות והחייאתן , ביקש לשקם אף את ירושלים ואת מקדשה . ברם , הוא נסוג מכוונתו זו , אם מפני שחל שינוי בהלכי מחשבתו והוא התרחק מדתות המזרח עד כדי תיעובן , ואם משום שנסוג מכוונתו לשקם את ירושלים היהודית — מתוך רתיעה מן ההד הרב שיעורר הדבר בקרב היהודים . מכל מקום , הוא החליט לשקם את ירושלים כעיר אלילית . לפי עדויות נוצריות , נתמנה בידי הקיסר עקילס הגר מפונטוס , שהיה מקורב לחכמי יבנה , כממונה על מלאכת הבנייה של העיר " . ראשית מעשי הבנייה בירושלים הביא יהודים רבים לירושלים והיישוב היהודי בעיר התרחב . אך הבנייה נפסקה בשלביה המוקדמים , ואין אנו יודעים אם היתה התחלה של ממש בשיקום בית המקדש " . שאלה קשה היא , האם בשעה ש'יהודה כולה נתמרדה' ( קאסיוס דיו ) היתה גם ירושלים בידי הלוחמים היהודים ? חוקרים רבים , כמה מהם בני זמננו , סבורים כי ירושלים היתה בידי אנשי בר כוכבא , ומהם אף מניחים שביתר נפלה לפני ירושלים . ההנחה הזאת מתבססת על דבריו של ההיסטוריון אפיאנוס מאלכסנדריה , בן דורו של הדריאנוס , המוסר כי ירושלים נכבשה לראשונה בידי תלמי , בשנייה בידי אספסיאנוס ולאחרונה 'בידי הדריאנוס בימינו אנו " . ' הספרות המדרשית המאוחרת מעידה בכמה מקומות כמסיחה לפי תומה , שהדריאנוס כבש את העיר והחריבה " . אבות הכנסייה והכרונוגראפימ הנוצריים , למן אוסביוס ואילך ( ראשית המאה הר ( ' חוזרים ומעידים בצורות שונות על כיבוש אחרון של ירושלים לאחר אספסיאנוס , בידי הדריאנוס . 1111 אוסביוס , 61 . 4-1 , 6 , iv , he משנה , סוטה ט יד . " סדר עולם , פרק ל . " משנה , תענית ד ו . 64 המסורת היהודית המרצה בהרחבה את מעשה השיקום של הדריאנוס מצויה בבראשית רבה סד ( מהדורת תיאודור אלבק , עמ' . ( 710 יש בה תוספות אגדיות , אך אין לשלול את עיקרי הדברים . מקור יהודי קדום הוא הסיבילה החמישית , חרוזים , 50-46 שם מפאר המחבר היהודי את הדריאנוס , המושיע את ישראל . מן המקורות הנוצריים הקדומים נציין את איגרת בר נבא , טז , א-ה _, המדבר בחרדה על המתרחש לנגר עיניו : בית המקדש ייבנה בידי היהודים והרומאים כאחד . מן המקורות המאוחרים המדברים על ראשית בניית העיר בידי הדריאנוס באמצעות עקילס נזכיר את אפיפאניוס בספרו 'על המידות והמשקלות' שנכתב בסוף המאה הד' ( לעיל , הערה . ( 12 אם כי יש בסיפורו ערבוב מעשים , יש לקבל את עיקר הדברים . ראה לאלון , תולדות היהודים , א , עמ' ; 289-265 ב , עמ' . 15-13 בשנים האחרונות עירערו חוקרים רבים על פרטים רבים בפירושיו ובמסקנותיו של אלון , אך נראה שיש לקבל את עיקרי הדברים ואת התמונה בכללותה . " המסורות התלמודיות השונות הדנות במעשי קורבנות על אף שהמקדש אינו עומד על מכונו , שחוקרים משייכים אותן לדורנו , הן מסורות קדומות יותר , מימי בניין הכית בימי הורדוס . ראה : אלון , שם . Appianus _, Syrka , 50 , 252 " י שמות רבה נא ה ; תנחומא פקודי ( מהדורת באבער , סד ע"ב ) , תנחומא בראשית ז 1 דברים רבה ג יג . 68 רשימת מקורות ערוכה בספרו של ש' ייבין , מלחמת

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help