sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

ירושלים בימי מרד בר בובבא במרד בר כוכבא , בשנים , 135-132 ירושלים לא עמדה במרכז האירועים , ועל כל פנים לא בה פרצה המלחמה ולא בה הסתיימה . המקורות ההיסטוריים הקלאסיים , כגון קאסיוס דיו וספרטיאנוס , אינם מזכירים את ירושלים בתיאור מלחמת בר כוכבא . קאסיוס דיו מספר כי כינונה של ירושלים כעיר אלילית בידי הדריאנוס היה הגורם למרד ; אולם בתיאור מהלך המלחמה , המצוי בידנו רק בתקציר מעשה ידי נזיר ביזאנטי בשם קסיפילינוס _, בן המאה הי"א , לא נזכרה ירושלים . גם אב הכנסייה אוסביוס , המוסר אף הוא את מהלכה של המלחמה , איננו מזכיר את ירושלים , אלא את העיר ביתר 53 ראה ש' ספראי , 'ביקוריהם של חכמי יבנה ברומא , ' ספר זכרון לשלמה אומברטו נכון , ירושלים תשל"ח _, עמ' . 167-151 54 משנה , יבמות ד יג . בבבלי , שם מט ע"ב נוספו דברי 56 י"ז בכר , אגדות התנאים , כרך ראשון , חלק שני ( מהדורה עברית , ( עמ' , 138 הערה , 2 וראה אלון , תולדות היהודים , א , עמ' , 285 הערה " . 38 מהדורת יעללינעק , בית המדרש , חדר ראשון , לפסיא , 1853 עמ ' . 107 " בבלי , בבא קמא פה ע"א . והשווה : מכילתא דרבי ישמעאל , מסכתא דנזיקין , סוף פרשה ו , עמ' 271 ובהערת המהדיר ח"ש האראוויטץ . " קאסיוס דיו , . 1 : 15 , 3 , 14-1 : 12 _, lxix אגדה למגילה זו , אולם אין בדברים למעט ממשקלה של המסורת על ביקורו בירושלים . 55 תוספתא , ברכות ו ב ; ירושלמי , שם ט ב , יג n בבלי , שם נח ע"א . מן הדור השני של חכמי יבנה ידועה המסורת של ביקורם של רבן גמליאל וראשי הדור בירושלים שהבאנו לעיל . צירוף החכמים באותה מסורת — רבן גמליאל , רבי יהושע , רבי אליעזר בן עזריה ורבי עקיבא — מלמדנו שהמעשה אירע לאחר הורדתו של רבן גמליאל מן הנשיאות והתפייסות החכמים עמו , משנצטרף רבי אלעזר בן עזריה כשני לנשיא , לשון אחרת , בשנים 110-100 לסה"נ לערך " . מאותו דור של חכמי יבנה הגיעו לידנו עדויות על ביקור של שמעון בן עזאי בירושלים ועל מגילת יוחסין שמצא שם " . גם על חברו שמעון בן זומא נמסר ששהה בירושלים , ושמענו על 'בן זומא כשהיה רואה אוכלסין בירושלם' או 'על גב מעלה בהר הבית " . ' היו חוקרים שקשרו את ' האוכלוסין' שראה בן זומא בירושלים ועל גב מעלה בהר הבית לימי בניית המקדש בראשית ימי הדריאנוס , או לתנועה הרבה של עלייה והתיישבות יהודית בירושלים באותם הימים . גם את המסורת על בן עזאי קשרו למאורעות מדיניים . ברם , מגופן של המסורות אין משתמעת לא בניית מקדש ולא התכנסות בירושלים בעקבות תנועה כלשהי , אלא ריבוי אוכלוסין , שבן זומא אומר עליו : 'ברוך מי שברא אלו לשמשני . ' אולי אין זו אלא עדות לעלייה גדולה לרגל לירושלים , בלא סיבה מדינית או יישובית מוגדרת . כיוצא בזה , אין ללמוד מן המסורת על בן עזאי אלא על ביקורו של החכם בירושלים . ועוד עדות אחת מדור יבנה מצינו במדרש מאוחר , אך ספק אם רשאים אנו לראות בה מסורת של ממש על ביקור בירושלים של חכמים ואחד מפשוטי עם . במדרש שמואל פרשה ד = ) מדרש תמורה פ"ב 57 : ( 'מעשה ברבי ישמעאל ורבי עקיבא שהיו מהלכין בחוצות ירושלים והיה עמהן אדם אחד , פגע בהם ארם חולה ובו' m הפקפוק בערכה ההיסטורי הריאלי של מסורת זו נעוץ בין היתר באיתורו של המדרש .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help