sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:23

העלייה לרגל לירושלים לאחר החורבן יצרה וגיבשה שורה של הלכות , הנזכרות כבר בספרות התנאים . במקור האחרון שהבאנו נוכר המנהג לקרוע קריעה בבגד בשעה שרואים את ירושלים בחורבנה . הלכה זו נזכרת כבר בספרות התגאית : תנו רבנן : ואלו קרעין שאין מתאחין . . . ועל ערי יהודה והמקדש ועל ירושלם . . . אמר רבי חלבו אמר עולא ביראה אמרה רב אלעזר : הרואה ערי יהודה בחורבנן אומר : ערי קדשיך היו מדבר ( ישעיה סד ט ) וקורע . ירושלם בחורבנה וקורע ( שם שם . ( בית המקדש בחורבנו אומר . בית קדשנו ותפארתנו אשר הללוך אבותינו היה לשריפת אש וכל מחמדינו היה לחרבה ( שם שם י ) וקורע . במקורות התנאיים נזכרות עוד הלכות הקשורות ליום שבו רואה אדם את ירושלים בחורבנה . בדין נדרים נזכר כי אדם נודר שלא יאכל בשר ולא ישתה יין 'כיום שראיתי ירושלם בחורבנה 46 . ' על פי נוסח אחר היו נודרים שלא יאכלו ולא ישתו 'כיום שראיתי ירושלם חריבה 41 . ' אין לרעת אם לפנינו מנהגים מתחלפים ו היו שרק נמנעו מאכילת בשר ולשתות יין ביום שבו ראו את ירושלים חריבה , ואילו אחרים נמנעו אף מאכילת לחם , כלומר צמו ממש . או שמא היה נודר להתנזר מבשר ומיין כביום שראה את ירושלים בחורבנה , ובאותו יום אסור היה גם בשאר דברי אוכל ; ואמנם , באותה מסורת נזכר גם 'ביום שנהרג בו גדליה בן אחיקם' — והרי באותו יום הצום מלא . ההלכה האחרונה שנעלה שנויה בברייתא בבלי ובספרא : " לא יכנס אדם בהר הבית במקלו , במנעלו , בפונדתו ובאבק שעל גבי רגליו , ולא יעשנו קפנדריא , ורקיקה מקל וחומר . ואין לי אלא בזמן שבית המקדש קיים , בזמן שאין בית המקדש קיים מניין ? תלמוד לומר : את שבתתי תשמרו ומקדשי תיראו ( ויקרא יט ל ) — מה שמירה האמורה בשבת — לעולם , אף מורא האמורה במקדש — לעולם . העדויות המפורשות על עלייתם לרגל לירושלים של חכמים ופשוטי עם זמנן מן הדור הראשון שלאחר החורבן ומן הימים הסמוכים לחורבן . באבות דרבי נתן מסופר על ביקורו של רבן יוחנן בן זכאי בלוויית תלמידו רבי יהושע בן חנניה : פעם אחת היה רבן יוחנן בן זכאי יוצא מירושלם והיה רבי יהושע הולך אחריו וראה בית המקדש חרב , אמר רבי יהושע : אוי לנו על זה שהוא חרב " . 45 בבלי , מועד קטן כו ע"א . ושנויה בסתם , בלא ציון כברייתא , בירושלמי , שם ג ז , פג ע"ב . ושנויה במסכת שמחות ט יט ( מהדורת היגר , עמ' 46 . ( 175 תוספתא , נדרים א ד ; בבלי , שם יב ע"א . 47 ירושלמי שם א א לו ע"ג . 48 , , ראה.- ש' ליברמן , תוספתא כפשוטה , נדרים , חלק ז , נויארק תשכ"ז , עמ' 403 והערה . 38 י בבלי , יבמות ו ע"ב ; ספרא , ק דושים , פרק ן ( צ ע '' ר ;( תנחומא , ויקרא ( מהדורת באבער , ג ע"א . ( ° ער כאן במשנה , ברכות ט ה , שם אמורים הדברים בימי הבית . " בסוגיות בכבלי ובירושלמי יש חכמים הסבורים שיש לנהוג אף מנהגי 'מורא' אחרים , גם לאחר החורבן . ראה : בבלי , ברכות סא ע"ב ; ירושלמי , שם ט ח , יד ע"כ-ע"ג . " אבות דרבי נתן , נוסח א , ר ( יא ע"א ;( נוסח ב , ח ( יא ע"ב . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help