sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

[ רבי יהודה ורבי נחמיה ] " r אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא r לשעבר הייתי עולה לפעמי רגלים בצלו של הקדוש ברוך הוא ועכשיו [ בצלן ] 8 נ של מלכיות . אספסיינוס שחיק עצמות הושיב משמרות להלמא מיום " שמונה עשר מיל , והיו שואלים לעולי רגלים ואומרים להם משל מי אתם ? והיו אומרים ו , _אספסייני _אדרייני שתייני . 'אלה אזכרה' — ר' ברכיה י 4 אומר . ? אמרה כנסת ישראל : לשעבר הייתי עולה לפעמי רגלים והאילנות מסובכים על ראשי , דכתיב : 'כי אעבר בסך' ( שם ) ועכשיו גלויה ומהלכת בחמה . 'אלה אזכרה' — אמרה כנסת ישראל : לשעבר הייתי עולה לפעמי רגלים ודרכים מסולקות לפני ועכשיו בסך המד"א : 'הנני סך את דרכך בסירים' ( הושע כ ב . ( 'אלה אזכרה' אמרה כנסת ישראל : לשעבר הייתי עולה לפעמי רגלים וסלי בכורים על ראשי . המשכימים היו אומרים . 'שמחתי באמרים לי בית ה' נלך' ( תהלים קכב א . ( בירושלים היו אומרים ' ! עמדות היו רגלינו בשעריך ירושלים' ( שם , פס' ב . ( בהר הבית היו אומרים י 'הללו אל בקדשו' ( שם , פס' ו . ( בעזרה היו אומרים : 'כל הנשמה תהלל יה' ( שם , קנ א . ( ועכשיו : 'אדדם עד בית אלהים' ( שם , מב ה ) — דממה סלקא ודמומה נחתא . 'אלה אזכרה' — אמרה כנסת ישראל : לשעבר הייתי עולה לפעמי רגלים ואומרת שירות וזמרים להקדוש ברוך הוא , שנאמר ' _, בקול רנה ותודה המון חוגג' ( תהלים מב ה ) — ר' לוי אמר כהדין אגונא " דמיא דלא פסיק לא ביממא ולא בלילא . וכדון חמשה סלקין , וחמשה נחתין . המקור השלישי הוא טקסט מן הגניזה " , המשקף כפי הנראה מסורת של דורות של עלייה לרגל לירושלים : אם תזכה ותעלה לירושלים כשתביט מן הצופים אם תהיה רכוב חמור תרד . ואם יהיה ברגלך מנעל חלוץ וקרע בגדיך ואמור : זה קדשך היה חרבה . . . כשתגיע למדינה הוסיף וקרע על המקדש ועל עם יי ועל בית ישראל והתפלל ואמור רוממו יי אל' והשת' להדום רגליו . . . מודים אנחנו לך אתה הוא יי אל' שהחייתנו וסייעתנו וזיכתנו לבוא לביתך . . . וחוזר וסובב כל השערים וכל הפינות סובו ציון והקיפוה ספרו מגדליה . ' במהדורות המודפסות חסרים שני השמות . הוספתי על פי כ"י פארמא 1400 וכן במהדורת באבער ( שם : יורן . ( אלה דברי זוג החכמים שחיו בדור אושא ונזכרים הרבה יחד באגדה . 38 כך הוסיף באבער במהדורתו וכך לערך בכ"י פארמא . 39 צ"ל : אמעוס . ראה : ש' קליין ' , למונח ההדרוגרפיה , ' לשוננו , ג ( תר"ץ-תרצ"א , ( עמ' . 47 לא הצלחתי לקרוא בכ"י פארמא . 40 כלומר : קוראים עצמם על שם המלכים הרומיים . הצורה טרגיינוס , טרוגיינום , רווחת במקורותינו ( ליד טרכינוס _, טרקווינוס , טרכיינוס , וטריינוס . ( צורה זו מצויה אף בפפירוס אחד : Wilcken ( Abhand . d . Preuss . Akad . d . Wiss . ) , Die Bremer Papyri , ed . U . ; Berlin 1936 , p . 154 , No . 19 ואף בסורית מצויה צורה זו . 41 מגדולי חכמי האגדה בדור הרביעי לאמוראי ארץ ישראל . משוקעים בדבריו יסודות מן המציאות של העלייה לרגל במחצית הראשונה של המאה הד 42 . ' כך אצל באכער . בנדפס ו געגע . בכ"י פארמא : אגוגה , ומעין זה גורס כעל הערוך : אגוגי ( ערוך השלם , א , עמ' . ( 21 פירש המוספי : כביונית צינור ואמת מים , & _-ycoy 6 Q ודורש חילופי ח' בא : ' חוגג 43 _Ayayoc , = באבער מתקן : רמשא , כלומר : הולכים בערב כדי שלא יראו , אולם _קדמונינו לא הילכו בלילות , והרי כבר אמור בדרשה שהם מהלכים גלויים בחמה . בנדפס : 'טמשא' ואף הוא קשה . 'חמשה' גם בכ"י פארמא , כלומר : לא כבימי הבית , זרם בלתי פוסק כאמת המים , אלא קבוצות קטנות של חמישה חמישה אנשים העולים ויורדים מירושלים . " קטע כ"י אדלר , , 2893 / 1 שפירסם מ' מרגליות ( מעזבונו , ( הלכות ארץ ישראל מן הגניזה , ירושלים תשל"ד , עמ' קלט-קמא .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help