sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

לא בקיום המקדש , כגון העלאת פירות 'כרס רבעי' ואכילתם בירושלים או העלאת מעשר שני , אף הן לא נהגו להלכה או למעשה לאחר חורבן הבית . חכם אחד בן דור החורבן מורה -.רבי ישמעאל אומר : יכול יהא אדם מעלה מעשר שני לירושלים בזמן הזה ואוכלו ' . . . ואכלת לפני ה' אלהיך במקום אשר יבחר' ( דברים יד כג ) — מקיש אכילת בכור למעשר שני . מה בכור אין נאכל אלא בפני הבית , אף מעשר שני לא יהא נאכל אלא בפני הבית " . מעשים רבים בספרות התנאים והאמוראים , לאורך כל הדורות , מאשרים שתפיסה זו נהגה הלכה למעשה . יהודים הפרישו מעשר שני , פדו אותו ושמרו את הכסף , אך לא עלו לירושלים לאכול בה מעשר שני " . העלייה לרגל לירושלים לאחר החורבן לא מילאה תפקיד מוחשי של קיום מצווה , חובת העלאת נדרים או דרך מדרכי הכפרה , ולא היתה אלא ביטוי לגעגועים למקדש שחרב , גילוי חיבה ואהבה לירושלים וביטוי לאמונה ותקווה בגאולת ישראל וירושלים . נעלה שלוש מסורות : אחת מן הימים הסמוכים לחורבן , אחת מימי דור אושא שלתוכה נשתרבבו מסורות מאוחרות יותר , ואחת מהתקופה הביזאנטית . במסורת מימי יבנה , הנזכרת כמה פעמים בספרותנו אנו קוראים " : רבן גמליאל ורבי יהושע ורבי אלעזר בן עזריה . . . שוב פעם אחת היו עולים לירושלים . הגיעו לצופים קרעו בגדיהם . הגיעו להר הבית וראו שועל יוצא מבית קרש הקרשים . התחילו הם בוכים ורבי עקיבה מצחק . אמרו לו ו עקיבה לעולם אתה מתמיה שאנו בוכים ואתה מצחק . אמר להם : ואתם למה בכיתם י אמרו לו . לא נבכה על מקום שכתוב בו . 'והזר הקרב יומת' ( במדבר א נא ) — הרי שועל יוצא מתוכו , עלינו נתקיים : 'על זה היה דוה לבנו על הר ציון ששמם שועלים הלכו בו' ( איכה ה יז-יח . ( אמר להם : אף אני לכך צחקתי . הרי הוא אומר : 'ואעידה לי עדים נאמנים את אוריה הכהן ואת זכריהו בן יברכיהר ( ישעיהו ח ב ) — וכי מה ענין אוריה אצל זכריה ? מה אמר אוריה : 'ציון שדה תחרש וירושלים עיים תהיה והר הבית לבמות יער' ( ירמיה כו יח . ( מה אמר זכריה : 'כה אמר ה' צבאות עוד ישבו זקנים וזקנות וגו' ורחבות העיר וגו' ' ( זכריה ח ד ) — אמר המקום : הרי לי שני עדים האלו אם קיימים דברי אוריה , קיימים דברי זכריה ; ואם בטלו דברי אוריה , בטלים דברי זכריה . שמחתי שנתקיימו דברי אוריה , לסוף שדברי זכריה עתידים לבוא . בלשון הזה אמרו לו : עקיבה נחמתנו . שני המקורות הבאים חורגים מן המסגרת הכרונולוגית הצרה של התקופה למן חורבן הבית ועד מרד בר כוכבא , אולם הם מעלים תמונה התואמת מן הסתם את המציאות של עלייה לרגל לירושלים לאחר החורבן בכלל " : ' אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי כי אעבר בסך אדרם ער בית אלהים בקול רנה ותורה' ( תהלים מב ה ) — " ספרי , דברים , ראה קו ; 167- 166 תוספתא , סנהדרי ן ג ו,- מכות יט א ; תמורה כא א . . 381-378 _'nv , ( 27 : ran , b _^ b ) ? _'xidd . _?/ 7 _jt 7 M " ספרי דברים מג ; 95 בבלי , מכות כד ע"א _-,איכה רבה ה ( מהדורת באבער , פ ע"א " . ( איכה רבה א ( מהדורת באבער , מ ע"ב . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help