sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

העלייה לרגל עד לימי מרד בר כוכבא כבר הזכרנו כי העלייה לרגל לירושלים היתה תופעת קבע במשך כל התקופה למן החורבן וער הכיבוש הערבי , ואף מעבר לתקופה זו . מצויות בידנו גם עדויות בעלות אופי כללי על העלייה לרגל לירושלים בימי מועד : ב'שלש הרגלים בשנה , ' ב'ענתה דישראל סלקין לריגלא' ובכל ימות השנה , 29 וגם עדויות קונקרטיות על עלייתם של חכמים או אנשים רגילים . בימי הבית נודעו לעלייה לרגל משמעויות מוחשיות רבות . העולה לרגל הביא את קורבנותיו , קורבנות חובה או רשות , העלה תרומות ומעשרות כדי לחלקם לכוהנים , ואף מעשר שני , שאסור היה לאוכלו מחוץ לירושלים . יש שהעולה היה מביא עמו מתנה קטנה או גדולה למקדש . הוא בא לצפות בעבודת הקודש ולהשתחוות לפני ה , ' ואף השתתף — ולו גס בצורה פסיבית — בעבודת האלוהים , כגון בהשמעת המענה לברכת הכוהנים ולמזמורו של יום . בימי חג הסוכות היה העולה משתתף בצורה פעילה יותר בעבודות המיוחדות לחג , ואילו בחג הפסח הקריב את קורבן הפסח . בעלייה לרגל בימי הבית היו קשורות פעילויות ציבוריות ודתיות שונות , מעשי בית דין שונים , העתקת ספרים והגהתם על פי הספרים הבדוקים שבמקדש , וכיוצא באלה . העולה לרגל היה יכול להצטרף לשעה , כרצונו , ולהאזין לדברי תורה שנשמעו מפי חכמי תורה בחצרות המקדש או בשוקי העיר . ואם חכם ובעל תורה הוא , היה משמיע את דבריו שלו באותם המקומות . משחרב הבית שוב לא היה אפשר לקיים את היסודות שמנינו . אין בידנו כל רמז שנעשו ניסיונות , לא להלכה ולא למעשה , להקריב קורבנות לאחר החורבן — לא קורבנות ציבור ולא קורבנות יחיד , ואפילו קורבן פסח , שהיה במידת מה זבח משפחתי . המצוות האחרות שהיו קשורות בירושלים אך 2 , 101 ) , Paris 1909 , p . 13 ed . J . Sedlacek ( CSC 0 , 53 : Scriptores Syri , Ser . Dionysius Bar-Salibi , in Apocalypsim lohannis , 25 by Dr . Bliss behind the Gate of Neby Daud ' , C . Dalton , 'On the Latin inscription Found 26 28 שיר השירים רבה ד ב ; שם ח ט ; קהלת רבה יא ב . " בירושלמי , ברכות ט ג , יג ע"ד שואל חמר אחד חכם אחד הנוהג לעלות לירושלים 'כל שעה' כיצד עליו לנהוג בדיני קריעה . וראה להלן , עמ' J 0 . 23-22 בתוספתא , ברכות ו ב מסופר על בן זומא שראה 'אוכלוסין בהר הבית . ' ודאי הוא , שלא כל ה'אוכלוסיך היו חכמים ובחירי עם . לעליית נשים ראה : תוספתא , נדרים פ א . J / ; _n _; _nilD _rHJPD ; 22 1 , _H _, _ranVKI , _irpnniO p _^^^ _^ יומא ג י-יא . 32 ראה : ספראי , העליה לרגל . 27 RB , 40 ( 1 931 ) , pp . 292-294 A . Barrois , 'De'dicace d ' un temple a Jerusalem ' , pefqs , 1896 , p . 133 = ils , No . 4393 ; f . m . Abel & ראה : ש' ספראי , 'העליה לרגל לאחר חורבן בית שני , ' ספר שליט , עמ' . 393-376 הסופר הסורי הנוצרי בר צליבא , המעתיק מפירושו של היפוליטוס לחזון יוחנן י 'ודניאל אמר : חצי שבוע ( שנים ) תעמוד עבודה זרה במקדש . ואספסיאנוס לא העמיד אליל בהיכל , אלא אותו לגיון שהשכין ( בירושלים ) טריאנוס קוינטוס , אדם גדול — רישנא — של רומאים , הוא העמיד שם אליל , שנקרא קורי " . ' כמה כתובות של לגיונות רומיים , שלא חנו דרך קבע בארץ ונמצאו בירושלים , ש לייחסן לימים אלו ולמאורעות בארץ ישראל ובירושלים . 26 אולם אין בידנו לומר באיזו מידה קשורים מעשים אלו במאורעות של מלחמה , התכנסות או התיישבות של יהודים בירושלים בימי מרד היהודים בשנים . 117-115

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help