sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:19

הילד " . בכל הסיפור אין הד למלחמת בר כוכבא או למאורע פוליטי צבאי אחר : משפחה יהודית עולה ומתיישבת בירושלים , אך ממסיבות שונות ישיבתה אינה עולה יפה והיא חוזרת לארץ מוצאה , כמעשים רבים בכל הדורות . המיוחד במעשה הוא ההתיישבות בירושלים לא של יהודים שהיו בה לפנים וחזרו אליה , כי אם של משפחה מבבל . אמנם מצינו מקרים רבים מעין זה , הן בפני הבית והן בדורות שלאחר החורבן ; אלא שכל העדויות על עלייה מבבל ומארצות אחרות אחרי החורבן מדברות כולן על התיישבות ביהודה ובעיקר בגליל , ואילו הסיפור על הוריו של נח מתייחס לירושלים . ייתכן שהתיישבותה של משפחה יהודית מבבל בירושלים בימי הדריאנוס הוא מקרה יחיד ; עם זאת בוודאי מעיד המעשה על מציאות יהודים בירושלים . מסתבר , אפוא , שהיה יישוב יהודי בירושלים בשישים השנים שבין המרד הגדול למרד בר כוכבא , ואולי גם יישוב נוכרי . ברם , לא זו בלבד שירושלים שוב לא היתה מרכז תרבותי ורוחני או מרכז להנהגה לאומית ; אלא שאף לא שימשה יותר כמרכז מסחרי או מוקד מלאכה ליישובי הר יהודה , כפי שהיתה לפני החורבן . לערים השונות בהרי יהודה הידועות מתקופת המקרא , כגון חברון בדרום , בית אל ומצפה בצפון , לא היתה חשיבות כלכלית רבה בימי בית שני והן לא שימשו כמרכזי מסחר ומלאכה . בימי הבית היתה ירושלים העיר היחידה באיזור הרי יהודה ששימשה מרכז במשמעות כוללנית זו . ואילו בימים שלאחר החורבן שוב לא חזרה למעין כוחה בימים הראשונים , גם בתחומים אלה . את מקומה זה של ירושלים ירשה כנראה העיר ביתר , שזכתה לפריחה רבה אחרי החורבן . המקורות התלמודיים מעלים בצורות שונות , אם כי בעטיפה אגדתית , את מקומה המרכזי של כיתר בדור שלאחר החורבן ועד לימי מרד בר כוכבא . בשנים 117-115 התחולל מרד רחב היקף של היהודים ברחבי התפוצה היהודית ההלניסטית , שהתפשט מקירנאיקה עד מצרים , קפריסין ומסופוטאמיה . המקורות הקלאסיים הנוכריים מזכירים במפורש רק את התפוצות היהודיות הגדולות , אך מחקרים של הדורות האחרונים העלו כי גם ביהודה התחוללו מעשי מרידה , המכונים בספרותנו 'פולמוס של קיטוס 22 . ' אין ספק שהאירועים בקירנאיקה , במצרים ובתפוצות האחרות היו נרחבים בהרבה מאלה שביהודה ; רושמן של המרידות בתפוצות בספרות היהודית והלא יהודית גדול יותר , והן מאפילות על המאורעות ביהודה . אף על פי כן נקשרו מסורות רבות למרידה שהתרחשה ביהודה " . כמה מן המסורות , יהודיות ולא יהודיות _, שרקען הוא העיר ירושלים , מתקשרות למעשים שאירעו בימים אלו . בין אלה מן הראוי לציין את המסורת במשנה , תענית ד n 'בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות ובטל התמיד והובקעה העיר ושרף אפוסטמוס את התורה והעמיד צלם בהיכל . ' לדעת אלון , יש לזהות את אפוסטמוס זה עם , Posthumius פרוקוראטור ומשנה לקוודראטוס , נציב סוריה . מסורת זו מתקשרת עם עדותו של 20 ראה . הכרוניקון , שם , פרק חמישי , עמ' 21 . 50 ירושלמי , תענית ר ח , סט ע"א -, איכה רכה ב ( מהדורת באבער , נב ע"א 22 . ( משנה סוטה ט יד : 'בפולמוס של קיטוס גזרו על עטרות כלות ושלא ילמד אדם את בנו יוונית . ' קיטוס הוא לוסיוס גןויאטוס , מבכירי מפקדיו של טריאנוס , שנלחם ביהודים במסופטאמיה ומשם נשלח להילחם ביהודה . וראה להלן , איזק , עמ' . 170-169 " ראה . אלון , תולדות היהודים , א , עמ' . 500-510 E . M . Smaliwood , 'Palestine A . D . 115-118 ' , ; 263-255 _קק _« 0 _^ , 11 ( 1962 ) , ו // ( תרגום עבריבתוך : ד' רוקח [ עורך , [ מרידות היהודים בימי טריאנוס , ירושלים , 1978 עמ' ;( 161-150 מ' פוצ'י , 'המרד בימי טריאנוס , ' א' רפפורט ( עורך , ( יהודה ורומא — מרידות היהודים , ירושלים תשמ"ג , עמ' " . 199-197 אלון , שם , עמ' . 259

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help