sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

( ישעיה א ח ) ואחד מהם התקיים עד זמנו של הבישוף מקסימיאנוס והקיסר קונסטנטינוס . ' אף מדבריו אלו של אפיפאניוס ניתן ללמוד כי מספרם של היהודים עלה על מספרם של הנוצרים היהודים שחזרו לירושלים . סופרים נוצרים כהיירונימוס ותיאודוךטוס _, איש קירוס שבסוריה , 14 בפירושיהם לכתוב בישעיה ו יג , 'ועוד בה עשיריה ושבה והיתה לבער וגו' , ' מפרשים שהתכוון לשני החורבנות האחרונים של היהודים — בימי טיטוס ובימי הדריאנוס . על פי פירוש זה , לאחר החורבן חזרו היהודים והתיישבו בירושלים בהיקף מצומצם — 'ועוד בה עשיריה , ' עד שבא הדריאנוס לאחר מלחמת בר כוכבא והחריב את העיר ואת היישוב היהודי שבתוכה לחלוטין — 'ושבה והיתה לבער . ' במקום אחר כותב אוסביוס 1 שבין חורבן הבית לבין מלחמת בר כוכבא ישבו רבבות יהודים ונוצרים בירושלים . אין ספק שהמספר מוגזם , אולם עצם המסורת על יישוב יהודי בירושלים לאחר החורבן , שהלך והתרחב עד לימי מרד בר כוכבא , מצטרפת למסורות על ישיבת יהודים בעיר בימים אלו . מחבר סורי מאוחר , משה בר כיפא , שחי במאה הט , ' מספר על היהודים ש'רמה קרנם' בירושלים בימיו של טריאנוס הרשע , 'שמסור היה לשחיתות היהודים ; ' לדבריו הרגו באותה שעה את שמעון ק ליאופס , ממקורביו שלישו , 'האפיסקופוס בירושלים " . ' ודאי הוא שהמקור מאוחר ויש להטיל ספק במקורותיו ; אולם כבר בימי טריאנוס התריסו נגד הקיסר כי הוא נתון להשפעת היהודים ; יי ומכל מקום אף מדברי מקור זה יש ללמוד על יישוב יהודי בירושלים בתקופה שבין שתי המרידות . גם מן _ה'כרוניקון של ארבל' — אף הוא מקור סורי , אלא שקדום הוא בהרבה למקור הקודם — נית ן ללמוד על היישוב היהודי בירושלים בתקופה שאנו עומדים בה . החוקרים סבורים כי נכתב במאה הה' או הו , ' אולם המחבר מעיד על עצמו ששאב ממסורת קודמת " . הסופר הסורי , משיחזחא שמו , מעלה את תולדות הנצרות מראשיתה בחדייב ובבירתה ארבל , ומספר על נח , האפיסקופוס החמישי של העיר ארבל , שהנהיג את הכנסייה באמצע המאה הב . ' אבותיו של נח זה היו יהודים מבבל ובילדותו עלו עמו אבותיו לירושלים והתיישבו בה . בימי שבתם בירושלים התקרב הנער לנוצרים שבעיר ונטבל לנצרות . לאחר מכן חזרו אבותיו לארצם ולבסוף התיישבו בארבל , שיהודים רבים ישבו בה . מסדר הזמנים עולה בבירור כי הוריו של נח עלו בימי הדריאנוס , לפני מלחמת בר כוכבא . יש שביקשו לקשור את עליית ההורים עם ההתעוררות לבניית ירושלים והמקדש בימי הדריאנוס " . ברם , אין בל הכרח בכך , ומתוך הסיפור נראה שהם שהו שנים רבות בירושלים ושם גדל 13 קשה להחליט מה היתה כוונת הסופר , אם המבנה המשיך לפעול כבית כנסת , או שהבניין עמד על תלו עד ימי קונסטנטינוס והעידו עליו שלפנים שימש בית כנסת . עדות זו מופיעה בפנים שונות גם במקורות נוצריים אחרים . 14 היירונימוס , פירוש לישעיהו , ו יג , עמ' 15 Theodoretus , In Isiaam , 6 , I 3 _(/> G , 81 , Col 272 ) ; 94 אוסביוס , תיאופניה ( נוסח סורי Cepha et du Ms . grec 1586 de Paris' , F . Naw , 'Sur la f £ tede la croix Analyse _d"unehomelie 16 . 24 , IV , ( roc , 19 ( 1914 ) , pp . 225-246 ( esp . 233-234 ) de Moyse bar " ראה הקטעים המכונים 'עלילות קדושי אלכסנדריה cpj , 11 , pp . 83-85 ( Nos . 2-3 ) : ' 8 _י ראה : . Berlin 1915 Kenntnisdesaltesten Christentums , ed . E . Sachau , Die Chronik von Arbela : Ein Beitrag zw הכרוניקון מקיף את השנים 540-100 לערך . החוקרים מקבלים את עיקרי סיפורו כאמת היסטורית . ראה : " p . 100 , n . 2 geschichtenachorientalischenQuellen , Le \ pzig \ 925 , F . A . J . Hasse , Altchrislliche Kirchen- אלון , תולדות היהודים , א , עמ' . 285 הסיפור מופיע , 0051 מהדורת זכאו , עמ' . 50

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help