sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

המגדלים הגדולים 'פצאל ' , ' היפיקוס' ו'מרים _, ' וחלק החומה הסוגר על העיר ממערב , כדי שישמשו מחנה לצבא , דהיינו ללגיון העשירי ולכוחות נוספים . מציאות קבועה של לגיון בירושלים , בתוספת כוחות שונים , בוודאי גררה אחריה את נוכחותם של תגרים ואחרים שסיפקו את צורכיהם של הלגיונרים והיו קשורים עמהם . חלק מדיפטיכון שנמצא בפילדלפיה של מצרים הוא אישור תעודת שחרור משנת 93 לספירה של חייל רומי , מולריוס קודראטוס שמו , מן הלגיון העשירי , שחנה בירושלים . בתעודה נזכר כי במהלך תקופת שירותו שם נולדו לו שלושה ילדים — בן ושתי בנות . אין להניח כי היה זה החייל היחיד שהיה נשוי ומטופל בילדים . הנשים והילדים לא הורשו לגור במחנה ואף נצרכו לשירותים שונים לסיפוק צורכיהם — אומנים , חנוונים וכיוצא באלה . ייתכן שחלק מן התושבים שהתפרנסו במישרין ובעקיפין מן הלגיון היו נוכרים , אך אין סיבה להניח כי היו אלה נוכרים בלבד . אין לנו כל מקור , יהודי או חיצוני , המוסר על התיישבות לא יהודית בירושלים מלאחר החורבן , ויש להניח שמספקי השירותים למיניהם היו לפחות בחלקם יהודים שנשארו בעיר או חזרו אליה לאחר המלחמה והכיבוש . על קיומו של יישוב יהודי אנו למדים גם מנאומו של אלעזר בן יאיר בנאומו לפני אנשי מצדה על ירושלים כפי שנמסר על ידי יוסף בן מתתיהו : 'זקנים מתפלשים באפר הר הבית ונשים בודדות שהחיון האויבים . ' האויב הרג או שבה את אנשי המלחמה , נשים רבות נשבו או הומתו . עם זאת לא התרוקנה ירושלים החרבה מתושביה . דברי אלעזר בן יאיר נאמרו בפסח של שנת , 73 ויש להניח שבשנים לאחר מכן נוספו תושבים שונים , שהרי אין המקורות מזכירים כל איסור או פעולה מצד השלטון למנוע מן היהודים לחזור לירושלים . מסורות נוצריות רבות מספרות בפנים שונות על חזרת הנוצרים היהודים לירושלים לאחר החורבן , ועל ישיבתם בעיר ליד אחיהם היהודים . לדברי אוסביוס עזבה העדה הנוצרית היהודית את ירושלים לפני שעותיה הקשות והיגרה לפחל שבעבר הירדן . 10 אולם שעה קצרה לאחר מכן חזרה העדה לירושלים , ואבות הכנסייה מוסרים שער ימי מרד בר כוכבא היו הבישופים של ירושלים יהודים נוצריים , מן הנימולים " . קרוב להניח כי התנאים המדיניים והכלכליים שאיפשרו את חזרת הנוצרים היהודים לירושלים איפשרו גם ליהודים לחזור לשם . השלטון הרומי בשעה זו ( שנות השבעים ) בוודאי לא הבחין בין יהודים לבין יהודים נוצרים . סופר כנסייה אחר , אפיפאניוס _, בסיפרו ' על המידות והמשקלות , ' מספר על בתים בודדים שנשארו בהר ציון ; לדבריו כוננו התלמידים , כלומר תלמידי ישו , כנסייה 2 ו ליד 'שבעת בתי כנסת אשר רק הם נשארו בהר ציון " , כמלונה במקשה" 7 יוסף בן מתתיהו , מלחמת , ז , . 2- 1 הלגיון העשירי נשאר בירושלים עד סוף המאה הג . ' ראה : שידר , ההיסטוריה של העם היהודי , א , עמ' , 509 הערה . 123 על טביעת החותם של הלגיון העשירי בסביבות ירושלים ראה ד' בר"ג _, 'טביעות חותם של הלגיון העשירי פרטנזיס על גבי לבנים p / c , ' ישראל , ח ( תשכ"ז , ( עמ' 8 . 182-168 ראה : 9 re , 12 ( 1925 ) , pp . 1673-1674 יוסף בן מתתיהו , מלחמת , ז , 10 . 377 אוסביוס ; 3 , 5 , 111 , // £ , וכיוצא בו גם אפיפאניוס , פאנריון . 7 , 29 ; 2 , 30 , כדור האחרון קמו מערערים על ערכה ההיסטורי של מסורת זו ; ראשון להם , church , London 1951 Brandon , The Fallof Jerusalem andthe Christian G . F . וכמה חוקרים הלכו בעקבותיו . ברם , אין כל הצדקה לפקפק במסורת , המאוששת במקורות היסטוריים רבים . ראה סיכום הדברים אצל ר' פריץ ' , הכת היהודית נוצרית , ' עבודת דוקטור , האוניברסיטה העברית , ירושלים תשמ"א . , 1 , 11 ; 4-1 , 5 , v , // £ _, _dvddik " וכיוצא בו אפיפאניוס , בהערה הבאה . n אפיפאניוס , על המידות והמשקלות , 14 ( עמודות ;( 261-260 והשווה . כ"י סורי , עמ' 95 ( עמ' . ( 30

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help