sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

פרק שני היהודים בירושלים בתקופה הרומית שמואל ספראי בימי בית שני היתה ירושלים לעם היושב בארץ ובתפוצות הרבה יותר מעיר בירה . ירושלים כולה זוהתה למעשה עם בית המקדש ונידונה כעין תחומו הרחב . בית המקדש לא היה רק המקום היחיד שהיו מקריבים בו קרבנות היחיד והציבור , אלא גם מוקד של יצירה והוויה ציבורית יהודית עשירה . בית המקדש והעיר ירושלים היו 'גיא החיזיון' ליצירה הרוחנית והחברתית . בה נתגבשו מוסדות הציבור ומסגרות לאורחות חיים לציבור וליחיד . ערכים ומסגרות שלא היו קשורים בהכרח למקדש ולעיר ירושלים , כגון לימוד התורה וחיי בית הכנסת , לא זו בלבד שגובשו בירושלים , אלא שאף אחוזים היו בחיי המקדש והעיר ומהם ינקו את סמכותם וכוחם . לירושלים עלו ללמוד תורה וללמדה ; העומדים בתפילה כיוונו את פניהם לירושלים ולמקדש ; והרוכב על גבי בהמה , שאינו יכול לירד ולהחזיר את פניו , 'יכוון את לבו כנגד בית קדש הקדשים . ' בני הארץ והתפוצות כאחד היו מעלים את מחצית השקל , ששימשה לכלכול הוצאת המקדש והעיר ירושלים * . בימי הבית היתה ירושלים לא רק המרכז לחיי הציבור ולחיי המעשה והרוח ; היא תפסה מקום מרכזי גם בעולמם של ההלכה , המחשבה , החזון , הערגה והתקווה של עם ישראל . מציאות זו בולטת בכל הספרות של ימי בית שני ; היא משותפת לכל החוגים והזרמים הדתיים , החברתיים והרעיוניים החל בפרושים ובחכמים וכלה בכת קומראן וכנוצרים היהודים . משנשרף המקדש וחרבה העיר , כחודש לאחר כיבוש הר הבית , אבד לעם היהודי מרכזו היישובי , ההנהגתי והציבורי לדורות רבים . עם זאת , כפי שיתברר , היישוב היהודי לא נכחד לחלוטין לאחר החורבן , ובמשך השנים אף נעשו מעשים ליישב את ירושלים . יישוב יהודי נתקיים בפרקי זמן רבים במשך תקופתנו , חרף האיסור שנגזר על יהודים לשבת בעיר לאחר מרד בר כוכבא . ברם , בכל התקופה האמורה שוב לא היתה ירושלים מרכז ריאלי ויישובי , הנהגתי או לימודי . לאחר החורבן שוב לא היתה ירושלים אלא מוקד לערגה ולתקווה . נתברר מקומה בהלכה , נתחברו קינות על חורבנה , נארגו דברי הגות ומחשבה על מקומה במסכת הערכים הייחודיים ; ונישאה תפילה ' ולירושלים עירך ברחמים תשוב ותשכון בתוכה כאשר דיברת , ובנה אותה בקרוב בימינו בניין עולם . ' במהלך כל התקופה הרומית הביזאנטית לא היו אלא פרקי זמן קצרים שבהם שימשה ירושלים מרכז של ממש לקהילה יהודית . כמעט בכל המלחמות , המאבקים והניסיונות לחידוש עצמאות 1 ראה : אלון , תולדות היהודים , א , עמ' 2 . 21-20 ראה : ספראי , העלייה לרגל , עמ ' 3 . 8-7 משנה , ברכות ד ה . * ראה : י' ליוור , חקרי מקרא ומגילות מדבר יהודה , ירושלים תשל"ב , עמ ' . 130-109

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help