sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שניהם מתלמידי ר' מאיר ( מראשי החכמים בדור ארשה . ( לפי מסורת הגאונים ' , העדה הקדושה' היא היא 'קהלא קדישא דבירושלים . ' מפוקפקות יותר העדויות על 'אנשי ירושלים' במספר מקבילות : 'אמר רבי יאשיה י שלשה דברים סח לי זעירא משום אנשי ירושלים . ' לפי זמנו של רי יאשיה , ניתן להניח כי מדובר בתקופה שלאחר מרד בר כוכבא _, אם כי ייתכן שהכוונה לתקופה מוקדמת יותר . בברייתא בבבלי נזכר 'אבא יוסי בן יוחנן איש ירושלים , ' האומר דברים בשם ר' מאיר , אך יש סברה שחל שיבוש בשם המקום ואין מדובר בירושלים . 'רבי שמואל מפריגיה' נזכר בכתובת קבורה מירושלים , ואפשר שיש לזהותו עם ר' שמואל פרגריטא _, תלמידו של ר' מאיר , הנזכר בספרות המדרש . אולם , יש להניח שהאבן הובאה מיפו , שם הובאו לקבורה יהודים רבים מחוץ לארץ ישראל . עוד פחות משכנעות העדויות על תושבי ירושלים , כגון : 'נחמיה איש שיחין פגע ביה ירושלמי אחד " . ' בנוסף על המקורות הספרותיים , כמה תגליות ארכיאולוגיות מצביעות על נוכחות יהודית בירושלים לאחר מרד בר כוכבא , אך הדברים אינם ברורים דים . בכתובת מבית שערים נזכר 'לעזר בר ירושלם / לעזר בריוסי " . ' . . . ברמת רחל נחשפה מערת קבורה יהודית ; r אם אמנם מדובר בקבורה יהודית מן המאה הג , ' יש לזכור שרמת רחל מרוחקת כדי 4-3 ק"מ מירושלים . יתר על כן , קשה להסיק מסקנות מקבר אחד , ובכל מקרה אין הדבר מעיד על התיישבות יהודים בתוך העיר עצמה . מימצאים כאלה אינם יכולים לבסס השערות על נוכחותם של יהודים באיליה . הבעיה השלישית , כאמור , נוגעת לפיתוח העיר לפני ימי קונסטנטינוס . לא נדון בפרק זה במימצא הארכיאולוגי . המקורות הספרותיים והאפיגראפיים אינם מוכיחים שהדריאנוס או יורשיו בפרט , או השלטונות הרומיים , בכלל , סייעו למתיישבים בפיתוח מזורז של העיר . _ב'כרוניקון פסחאלה' שמן התקופה הביזאנטית נזכרים מספר מבנים , אך אין בטחון שהרשימה משקפת נתונים אמינים על איליה בתקופת הדריאנוס . באותו הקשר נאמר שהדריאנוס ( ולא טיטוס ) החריב את בית המקדש , ושפסלים של הדריאנוס ושל יופיטר הוצבו על הר הכית , 57 אך אין עדות במקורות הספרותיים שהוקם שם מקדש נוכרי . במקומה של כנסיית הקבר מצא אוסביוס מקדש לאפרודיטה . מדברי הסופר הנוצרי יוליוס 48 ספרי דברים ריח ( מהדורת פינקלשטיין , עמ' 252 ומקבילות 49 . ( בבלי , יבמות נג ע"כ . השווה : ספראי , קהלא קדישא , עמ' , 188 הערה . 33 5 « כפי שציין בצדק תומסן , כתובות ירושלים , ( 1941 ) עמ' 51 . 227 ירושלמי , פאה ח , כא ע"ב ; ירושלמי , שקלים ה , מט ע"ב . 52 ג' אביגד _, בית שערים , ב , ירושלים , 1971 עמ' , 73 מס' ; 177 השווה : ספראי , קהלא קדישא , עמ' " . 188 ספראי , קהלא קדישא ; הנ"ל , ארץ ישראל וחכמיה בתקופת המשנה והתלמוד , ירושלים , 1983 עמ' . 56 ' * ברקאי , כתף הינום _, עמ' , 99 משער כי כתף הינום אפשר ששימשה מקום קבורה לאוכלוסייה יהודית בתקופה הרומית המאוחרת , אך אין נתונים של ממש . 55 על כך ראה צפריר , להלן , עמ' " . 166-115 _כרוניקון פסחאלה , 1 ( עמ' . ( 474 " הנוסע מבורדו , עמ' ; 16 היירונימוס , פירוש לישעיהו , 9 , 2 , 1 ( עמ' ;( 33 הנ"ל , פירוש למתי , 15 , 24 ( עמ' 58 . ( 226 כפי שטוענים חוקרים רבים . לגירסה שונה ראה : היירונימוס , איגרות 58 , ( לפאולינוס , ( עמ' . 532-531 אך גם שם מדובר רק במשלים . ' אוסביוס , חיי קונסטנטינוס , . 26 , 111

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help