sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

יש מקורות מקבילים , שלא נדון בהם כאן " . השאלה אם טקסטים אלו מביאים מלה במלה את הצו הקיסרי איננה צריכה להעסיק אותנו : אין ספק שהאיסור היה קיים , שכן המצב במאה הד' לסה"נ מתואר במקורות שונים ועצמאיים , שעל פיהם הרשו ליהודים להיכנס לעיר פעם אחת בשנה . לדעת חוקרים רבים , הותר ליהודים להיכנס לירושלים בתשעה באב בלבד . סמך לכך יש במקורות הנוצריים , אם כי אלה אינם מציינים שהיום האחד שבו יכלו היהודים לבקר בירושלים היה תשעה באב דווקא . גם במקורות הרווחים למדי על עליית חכמים לירושלים , מלאחר החורבן ואילך , אין כל עדות לעלייה לרגל בתשעה באב " . בעניין העלייה לרגל בתקופה זו ראוי להעיר מספר הערות : ( א ) בניגוד לימי הבית , העלייה לרגל שוב לא היתה עניין של קיום מצווה מיוחדת ; יהודים הגיעו לירושלים על מנת להתפלל ולבטא את זיקתם למקדש שחרב . הדברים משתקפים גם במקורות הנוצריים מן המאה הד . ' ( ב ) העלייה לרגל אחרי החורבן היתה תופעה נפוצה למדי . היא היתה מתקיימת הן בשלוש הרגלים הן בכל ימות השנה . כאמור , אין מקור יהודי המקשר את העלייה לרגל לתשעה באב או למועד מסוים אחר בשנה , אך מסקנה זו נוגדת את המקורות הנוצריים מן המאה הד . ' לדברי אבות הכנסייה היו מן הסתם מניעים מגמתיים , אם כי ניתן כמובן להניח כי בתשעה באב היה מספרם של עולי הרגל רב יחסית . ( ג ) העלייה לרגל היתה מלווה בביטויי אבל , חלקם מחויבים על פי ההלכה . ( ד ) רוב העדויות מוסבות , מדרך הטבע , על ביקוריהם של חכמים . ( ה ) העולים נכנסו לשטחו של הר הבית ולא חששו לטהרתם . באשר לצליינות נוצרית לירושלים , העדויות הראשונות מתייחסות לאמצע המאה הב' לסה"נ " . בעוד שהעדויות על עלייה לרגל לירושלים אינן מוטלות בספק , הרי התשובה לשאלה , אם ישבו יהודים בירושלים לאחר מרד בר כוכבא , הרבה פחות ברורה . במספר עדויות מוזכרים חכמים שאולי היו בני ירושלים ; 46 ופעם אחת נזכר 'שבנא איש ירושלים . ' שש פעמים בתלמוד הבבלי נמסרים דברים בשם 'קהלא קדישא דבירושלים . ' רוב הדברים מובאים על ידי ר' יהודה הנשיא ור' יהושע בן לוי ( בן הדור הראשון לאמוראי ארץ ישראל . ( בתלמוד הירושלמי נזכרת 'עדה קדושה , ' שעם חבריה נמנים ר' יוסי בן [ המשולם ] ור' שמעון בן מנסיא , ludaeos , 13 Justinus , I Apologia 47 , 6 ; Tertullianus , Adversus 41 42 הנוסע מבורדו , עמ' ; 22 היירונימוס _, הפירוש לצפניה , 16-5 , 1 ( עמ ' . Oratio vi , depace , p . 191 Gregorius Nazianzus , ;( 674-673 השווה : שירר , ההיסטוריה של העם היהודי , א , עמ' ; 556 הריס ( לעיל , הערה 43 . ( 39 ראה : ש' ספראי , 'העלייה לרגל לירושלים לאחר חורבן בית שני , ' ספר שליט , עמ' . 393-376 וראה ספראי , להלן , עמ' . 29 " ראה גם להלן , ספראי , עמ ' " . 33-20 ראה : הנט , צליינות , עמ ' ' . 4-2 ראה : ספראי , קהלא קדישא , עמ' . 188 אני מודה לפרופ' אהרן אופנהיימר , שעזר לי בעניין המקורות התלמודיים ( וראה להלן הפרקים של ספראי ככרך זה . ( י" בבלי , שבת יב ע"ב ( בברייתא , בהקשר של חכמי אושה . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help