sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הזכרת מנהיג המרד ומצור כיתר , אבל בלא ציון הסיבה למרד . רק זאת הוא כותב , ש'מרד היהודים שוב החמיר בצורה ניכרת . ' אוסביוס רומז , כנראה , למצב של מתיחות מתמדת או אווירת מרד נמשכת , בלא ציון מיוחד של מרד בר כוכבא , שהוא מכנהו בשם 'שיגעון' היהודים . והרי דבריו . אחרי נפילת ביתר : הדריאנוס ציווה בצו קיסרי ובחוק לאסור על העם כולו להיכנס לאיזור ירושלים , בך שאפילו מרחוק לא יכלו לראות את אדמת האבות . אריסטון איש פלה מוסר את הדבר . כך נעזבה העיר על ידי העם היהודי ותושביה הקודמים הושמדו לחלוטין . העיר הרומית שהוקמה לאחר מכן שינתה את שמה ונקראה איליה , לכבוד השליט דאז , איליוס הדריאנוס . הכנסייה היתה נוכרית גם היא והראשון אחרי הבישופים הנימולים שמילא את התפקיד שם היה מרקוס . שתי נקודות ראויות כאן לציון : א ) הטקסט איננו שולל בפירוש את האפשרות שעצם ההחלטה על ייסוד העיר נפלה לפני המרד . ב ) אוסביוס איננו מעוניין במתן סקירה הגיונית על סיבות המרד , אלא בתיאור 'שיגעונם' של היהודים , שבעקבותיו שללו את אלוהותו של ישו , התנגדו למשטר הרומי ונענשו כתוצאה מכך . בזמן כתיבתו של אוסביוס כבר היתה איליה הפגאנית מרכז נוצרי חשוב ( ראה להלן בכרך זה , ( בזכות מעמדה כמקום צליבתו של ישו ומשום חשיבותו של הבישוף הראשון שם , יעקב אחי ישו . אין סיבה אפוא לדחות את הכתוב אצל קאסיוס דיו , וסביר להניח שעוד לפני המרד הוחלט לייסד את איליה קפיטולינה . שילוב הכרונולוגיה של התקופה עם הטקסט של קאסיוס דיו מצדיק את תיארוך ההחלטה למהלך מסעו של הדריאנוס למזרח בשנים " . 130-129 אך ראוי לציין שעד כה תומך רק הטקסט הנידון במסקנה זו , ואין הוכחות נוספות במימצא הארכיאולוגי או הנומיסמאטי . סביר להניח שלפני פרוץ המרד נפלה החלטה לייסד עיר חדשה וננקטו אמצעים שונים , אך הדבר לא התבטא בפעולות בנייה בקנה מידה גדול . כאן המקום לנסות ולהגדיר את אופי העיר שנוסדה . מדברי קאסיוס דיו אנחנו למדים רק על שם העיר , על המקדשים שהוקמו בה ועל הנוכרים שהתיישבו בה . אך אוסביוס מדבר במפורש על 'עיר רומית , ' נקודה הראויה לציון . אולפיאנוס , משפטן שכתב בתקופת _לןיא _קןלה , מזכיר את איליה ברשימת ערים שנהנו מפטור ממסים : בפלסטינה היו שתי קולוניות , קיסריה ואיליה קפיטולינה , אבל לאף אחת אין מעמד איטלקי . סוורוס האלוהי גם הפך את ? באסטי לקולוניה " . באותו פרק של ה'ךיגסטה' מובאים דבריו של פאולוס , משפטן בן הזמן : 16 אוסביוס , ! tip 17 . 6 , 3-4 , iv , he , ; 540 _'dv _, _k , Tirm _ovn _Vu ? _rmiocprm שטרן , ביקורת ( לעיל , הערה , ( 2 עמ' 18 . 395 לדעה אחרת בעניין זה ראה דברי י' משורר , עמ' . 183-182 in Sebastenam civitatem coloniam deduxit neutra ius italicum habet . Divus quoque Severus coloniae , Caesariensis et Aelia Capitolina , sed / _J / _ge _^ a , L , xv , 1 , 6 : in Paiaestina duae fuerunt , "

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help