sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

פתח דבר בתקופה שבין חורבן בית שני 70 ) לספירה ) לבין הכיבוש המוסלמי של העיר 638 ) לספירה ) עברה ירושלים מהלך של קימום וצמיחה , שלווה בתמורות דתיות ותרבותיות רבות חשיבות . ראשית התקופה בחורבנה של העיר היהודית הגדולה , והתבססות חיל מצב רומאי בתחומיה . תקוות היהודים לשוב לירושלים ולקומם את המקדש , שבאה לידי ביטוי במרד בר כוכבא ( 135-132 ) הסתיימה בהרס מוחלט של היישוב היהודי בסביבות ירושלים . על גבי חורבות העיר הקים הדריאנוס קולוניה רומאית שנקראה איליה קפיטולינה . לאחר זמן שבו היהודים וקיימו במקום קהילה קטנה וכמוהם התכנסו לעיר הנוצרים . ירושלים לא שימשה בתקופה זו מרכז יישובי ותרבותי לעם היהודי אלא מוקד לעלייה לרגל ולמשאת נפש והגות . במחצית הראשונה של המאה הרביעית , עם עליית הנצרות כדת הממלכה , חלה תמורה גדולה במצב ירושלים . העיר הפכה מוקד של פעילות נוצרית נמרצת . כנסיית הקבר נתפסה במקדשה של ירושלים החדשה ומשכה רבבות מעריצים ועולים לרגל . העיר התמלאה בכנסיות ובמנזרים , אוכלוסייתה גדלה ותחומיה התרחבו . איליה נותר שמה הרשמי של העיר אבל הכול שבו וקראו לה ירושלים . תושבים מארצות שונות שהשתקעו בעיר , נזירים מן המזרח היווני ומאירופה המערבית , ועולי רגל הקנו לירושלים אופי ק וסמופוליטי וגיוון רב . בשנת 614 נפלה ירושלים בידי הפרסים הססנים _, שערכו טבח בתושביה הנוצרים . לאחר ארבע עשרה שנים נכבשה ירושלים מחדש בידי הקיסר הביזאנטי הראקליוס , ולאחר כעשר שנים נוספות , בשנת , 638 נפלה בידי המוסלמים . המשכיות היישוב בירושלים גרמה לכך שהבניינים , אשר נבנו בעיר במאות השנים שמן התקופה הביזאנטית ועד ימינו , עקבו במידה רבה אחרי קווי המתאר של העיר הרומית והביזאנטית . היכרותנו עם ירושלים הרומית והביזאנטית עדיין רחוקה מן הרצוי . אין בידינו מקור היסטורי אחיד ובהיר , דוגמת כתביו של יוסף בן מתתיהו , מימי הבית השני . החוקרים מתבססים לפיכך על פסיפס של ליקוט ופירוש של מקורות היסטוריים מן הספרות היוונית והרומית ומלשונות המזרח , לימוד קטעים סתומים ששוקעו בספרות חז"ל ובפיוטים , וחשיפתן של ידיעות היסטוריות בחיבורים פרשניים ובספרות הליטורגית הנוצרית . הכתובות שהתגלו בעיר והמטבעות שנטבעו בה חוברים לממצאי החפירות הארכיאולוגיות ומהווים יחד מקור רב ערך לשחזור העיר . כתבים של עולי הרגל שביקרו בירושלים נתנו בידינו תיאורים מוחשיים של ירושלים ומבני הכנסיות החשובים . אל אלה מצטרפים תיאורי ירושלים באמנות , וראשון בהם ציור ירושלים במפת הפסיפס ממידבא שבירדן . לפיכך אין תימה כי לא נכתב עד עכשיו ספר המקיף את נקודות המבט השונות — ההיסטוריות , החברתיות , הארכיאולוגיות והתרבותיות — על ירושלים בתקופות האמורות . אפילו חיבורם אדיר הממדים של הצרפתים ונסאן ואבל — "ירושלים החדשה , " שנכתב בראשית המאה העשרים ועדיין אין לו תחליף , לא הקיף את כל התחומים שנמנו למעלה . הכרך שלפנינו הוא צעד ראשון לשינוי מצב

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help