sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מערכת חוקי התורה על בסיס הקבלתה עם המסורת הספרותית משפטית של המזרח הקדום . בד בבד עם חקר המשפט המקראי והמשפט במזרח הקדום , שהתפתח בעיקרו על ידי חוקרי מקרא והיסטוריונים של המזרח הקדום , גברה התעניינותם של חוקרי משפט בתחומים אלה . על בסים הידע על תולדות המשפט , למן המשפט הפרימיטיבי ועד למשפט הרומי , שהצטבר בדיסציפלינה שלהם , ועל בסיס השיטות שהתפתחו בחקר המשפט , תרמו חוקרי המשפט מצדם להבנת המשפט המקראי , הן במה שנוגע לתהליכי החקיקה והן במה ששייך לדרכי השיפוט . למרות המאמץ הלמדני הזה בחקר המשפט המקראי - הן בהליכי החקיקה והן בהליכי השיפוט - נותרו חוליות רופפות , ובמיוחד ביחס שביניהם . משום כך הועתקה בשנים האחרונות נקודת הכובד בחקר המשפט המקראי מחקר החוקים ופרשנותם אל חקר ההתפתחות של מערכת המשפט בישראל . ביקשו תשובות לשורה של שאלות , כמו : איך נבנתה וכיצד תיפקדה מערכת המשפט בישראל ? מה איפיין את מערכת המשפט מבחינת הליכי השיפוט ודרכי ההוצאה לפועלן שאלות אלו כשלעצמן אינן חדשות . הן הועלו ונדונו בהרחבה כבר על-ידי חז"ל ; כל מסכת סנהדרין בתלמוד דנה בהלכות הקשורות במערכת המשפט בישראל , בחלוקת הסמכויות שבין הרשויות השונות - סנהדרין , מלך , וכהן גדול ; במינוי בתי דין , בהליכי השיפוט וההכרעה בדין ובצורות הענשתם של הנידונים . אולם התמונה המצטיירת במסכת סנהדרין משקפת בעיקר את מערכת המשפט בישראל בתקופת בית שני , הגם שביסודה מונחים , כמובן , חוקי התורה , והם שנדרשו ונתפרשו לצורך זה . כדי ללמוד על תיפקודה של מערכת המשפט בישראל בתקופת המקרא , חזרו החוקרים הביקורתיים אל המקור הראשון , אל המקרא גופו , אף שהמידע המצוי בו בעניינים אלה אינו רב . אחדים מהם אפילו פסחו , ביודעין או שלא ביודעץ , על המידע הרב בנושאים אלה , שנצטבר במסכת זו , הן במשנה והן בתלמוד . את המידע החסר בשאלות אלו בתורה ניסו להשלים באמצעות עדויות מספרים אחרים של המקרא ועל סמך מקבילות מספרות המשפט של המזרח הקדום . את הכיוון החדש הזה מאפיינת בעיקר הגישה הסוציולוגית אנתרופולוגית , כשהנחת המוצא שלה היא השפעת הסדר החברתי על מערכת המשפט ועל דרכי עשייתו . במרכזה הנטייה לעמת זו מול זו שתי מערכות משפט שונות : משפט העם , המזוהה אף עם "המשפט בשער / ' לעומת משפט המלך , או מערכת המשפט הממלכתית . הראשונה צמחה בחברה השבטית ושורשיה נעוצים , לפי דעת אחדים , במסורת הנוודית שיווניות של בתי אב ; והאחרת צמחה בעיקרה עם הקמת המלוכה , והלכה והתמסדה עם המערכת

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help