sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

היסטוריוגרפיה , נבואה וחכמה . תשומת הלב במחקר זה הופנתה לשלבי ההתפתחות באמונת ישראל ובמוסדותיו הפולחניים יותר מאשר להבחנה בין החוקים עצמם מבחינת מוצאם , תכונותיהם המשפטיות והעקרונות החברתיים המשתקפים בהם . חסר זה נתמלא במידה מסוימת על ידי תלמידיהם וממשיכי דרכם מאסכולת 'תולדות המסורות' של המאה העשרים , ובמיוחד על-ידי החוקר א . אלט במחקרו "מקורות החוק הישראלי . " על יסוד הבחנות צורניות וסגנוניות בניסוח החוקים הבחין אלט בין קבוצות חוקים שונות שנשתזרו יחד כבר בקובץ הקדום של חוקי התורה , זה המכונה ספר הנייח . ( שמ , ' כא-כג ) ועל פי ניסוחם הגדירם לשני סוגים עיקריים : קזואיסטי ואפודיקטי . על פי מאפייניהם הצורניים סוגיים שיער את מקורות צמיחתם ואת מאחזם החברתי-משפטי . לדעתו , הראשון קשור ביסודו עם חוקים אזרחיים חילוניים לפי טבעם , העוסקים ביחסים בין אדם לחברו ומיועדים להנחות את השופטים ( המקומיים והלא מקצועיים ) בבואם לפסוק דין . בתוכנם , ובעיקר בניסוחם כמשפטי התניה , הם דומים לסוג שהיה רווח , אם לא בלעדי , של חוקי המזרח הקדום שנמצאו בקובצי חוקים בבבל , אשור וחת , למן האלף השני לפנה"ס , והיוו על כן מורשת משפטית שישראל נחל משכניו . הסוג השני מאופיין על-ידי ציורים מוחלטים ומייצג , לדעת אלט , את הצורה המשפטית הישראלית המקורית . את מאחזו החברתי משפטי מוצא אלט בטקסים הפולחניים המציינים את מעמד הברית שבין ישראל לבין אלוהיו , המלווים בהכרזת איסורים מוחלטים בשם ה , ' בעיקר במה ששייך למצוות שבין אדם למקום , אך גם במצוות שבין אדם לחברו , דוגמת עשרת הדברות . תרומתו של אלט להבנת הרקע התרבותי משפטי שקדם לעריכת חוקי התורה , הסתייעה לא במעט במידע שנצטבר על חוקי המזרח הקדום ועל נוהלי המשפט שנתקיימו בו , אלא שבינתיים נתפתח והעמיק החקר המשווה של חוקי המזרח הקדום , וכמה ממימצאיו שוב לא תאמו את הבחנותיו הטיפולוגיות של אלט . המחקר המשווה של החוקים , שהחל עוד בראשית המאה הנוכחית והפך כמעט לדיסציפלינה בפני עצמה , תרם תרומה חשובה לחקר החוק המקראי . דינים ומונחים משפטיים המופיעים בחוקי התורה הושוו עם אלה שבקובציחוק קדומים ממיסופוטמיה וחת , והזיקה שביניהם , אף שנתפרשה בדרכים שונות ( ישירה , עקיפה , אוניברסלית , ( היוותה משענת נוספת לפרשנות המשפטית של חוקי התורה - לעתים כמשלימה את הפרשנות המסורתית ולעתים אף בעימות עמה . כך נוספו לבחנים הפנים-מקראיים בפרשנות החוק , שאיפיינו את המחקר המקראי הקלאסי , ולמסורת ההלכתית שנתקיימה בישראל בחתך לאורך , בחנים חיצוניים שעל פיהם ניתן לפרש ולהעריך את

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help