sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא תחת הכותרת "המשפט המקראי" ביקשנו לכלול את התהליכים הקשורים בעטיין / משפט במקרא , למן תהליכי החקיקה ועד להוצאתם לפועל של גזרי' הדין , במובחן מן הכותרת המשפט העברי , המזוהה עם ההלכה . אף שחוקי התורה היוו בסיס ליצירת ההלכה , אין ביניהם זהות גמורה , אלא ממין היחס שבין בסיס לבין בנייךעל . חוקי התורה היוו את הבסיס להתהוותה ולצמיחתה של ההלכה היהודית . עיקר המאמץ של מדרש ההלכה היה מכוון לפרש את החוקים והמצוות שבתורה , שעל פי המסורת ניתנו לישראל מן השמים , על מנת להתאימם למציאות המשתנה של ההוויה היהודית , כדי שאפשר יהיה לחיות על פיהם . לצורך זד , פותחו כבר על ידי ראשוני התנאים דרכים ו"מידות שהתורה נדרשת בהן . " ביחס לפרשנות זו כבר העיר נכונה אחד מחוקרי המשפט בימינו : "למטרות המעשיות של ההלכה היהודית החוק המקראי משמעו מה שהתלמוד אומר עליו . במרבית המקרים הפרשנות התלמודית נכונה , אבל מה שבאמת חשוב הוא המקרים המעטים היוצאים מכלל זה " . צמיחתה של ביקורת המקרא בעת החדשה העתיקה את הטיפול במשפט המקראי מתחום הפרשנות ההלכתית היהודית אל תחום המחקר ההיסטורי פילולוגי האוניברסלי . גם ביקורת המקרא התבססה בעיקר על לימוד חוקי התורה , אולם עיקר המאמץ הלמדני שלה כוון להתחקות אחר תהליך התהוותם ההיםטורית הספרותית של חוקי התורה , מתוך הנחה שהללו נוצרו על ידי בני אדם על מנת לשרת את צרכיהם החברתיים . על בסיס ההבחנה בין קובצי חוקים שונים בתורה ( סה"ב , ם"כ , מ"ת ) ובדרך של חשיפת הסתירות שביניהם , ניסו חוקרי המקרא הביקורתיים של המאה הי"ט לעקוב אחר התהוותם הספרותית של חוקי התורה , למן השלבים הראשונים של חיבורם בכתב ועד לעריכתה הסופית של התורה . נקודת המוצא לקביעת היחס שבין קובצי החוקים השונים שבתורה לבין תיארוכם הכרונולוגי הייתה זיהויו של ספר דניים עם ספר התורה שעל פי תיאורו של ספר מלכים ( מל"ב כב , כג והשווה דהי"ב לד , לה ) נמצא במקדש בימי יאשיהו , ושעל'פיו ערך יאשיהו את הרפורמה הדתית שלו 623 ) לפנה"ס . ( העיון בחוקי התורה היה כרוך ומשולב בחקר תהליך התהוותה וחיבורה של התורה בכללה ובקביעת היחס שבינה לבין החטיבות האחרות של ספרות המקרא -

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help