sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הדגשת התועלת החברתית היא מרכיב אסטרטגי חשוב באידיאולוגיה של העצמה , במיוחד כדי שאזרחים מבוססים יחושו נוח ולא יתנגדו לתהליך . חשוב להבהיר לכלל האזרחים עד כמה ההעצמה רלבנטית גם לחייהם , ובאותה עת לזכור כי תמיכה קבועה של המעמד הבינוני , חיונית להצלחתה של כל תוכנית חברתית . העצמה היא , אם כן , השקפת עולם פרגמטית , שמבקשת לשמש עיקרון מנחה למיגוון השקפות דמוקרטיות . העצמה היא גישה פוסט מודרנית . ככזאת , היא מודעת לעצמה ולשאיפותיה ואינה נרתעת מפירוק תפיסותיה וחשיפתן , הן כפעולה חינוכית כלפי גישות אחרות , והן לצורך ביקורת ובקרה עצמית . לפיה , אנחנו מעצבים את העולם על פי תפיסתנו : כפי שאתוס תחרותי יוצר סביבות תחרותיות , ותחזיות על מיתון יוצרות מיתון , כך גם לאמונה של אנשים בעצמם ובקהילתם - מי הם , מה הם רוצים לעשות , וכיצד הם רוצים לחיות - יש נטיה רבה יותר להתגשם מאשר מקובל לחשוב . העצמה שואפת לעמדה לגיטימית במרכז הקונצנזוס החברתי , משם ניתן להשפיע על אופי החברה , מדיניותה ויעדיה . זהו נסיון ליצור אתוס של העצמה . אתוס כזה חשוב וחיוני משום שהוא חסר כל כך במציאות החברתית שבה אנו חיים . החברה רוויה בכשל העצמה - באפליה , בדיעות קדומות , בהטלת סטיגמה , בהאשמת הקורבן . היא חדורה באידיאלים המבודדים את הפרט בד' אמותיו , ומעמתים אותו עם אחרים - הצלחת הפרט נבחנת ביכולת להתחרות בשוק של נכשלים , לנצח בקךב מפסידים . פרקטיקות חברתיות שמעודדות סולידריות , אינטגרציה חברתית , תמיכה בחלש , חסד ואמפתיה הן נדירות , והתוצאה היא חברה של בודדים בהמון . יצירת קהילה היא פתרון חברתי ואישי - משמעותה התמודדות קבוצתית עם בעיות שהפרט לבדו אינו יכול להן . אמנם אין ערובה כי המאמץ הקולקטיבי יצליח היכן שבודדים נכשלו , אבל עצם השותפות , המעורבות , המחויבות של אנשים להשיג מטרה משותפת , להשפיע על קבלת החלטות הנוגעות לחייהם , לשפר את איכות החיים בסביבתם , יוצרים תחושה חדשה ויכולות חדשות בקרב המשתתפים - וזוהי תוצאה חשובה בזכות עצמה . פירושה של פעילות מעצימה הוא יציאה מן הניכור שבשוליות ובחוסר הרלבנטיות שהם מנת חלקם של מי שאין להם השפעה על מה שמשפיע עליהם . הקהילה מספקת לחבריה צרכים חשובים , שאנשים החיים בלעדיהם ונעדרי תחושת קהילתיות אינם מודעים להם . הניכור עלול להפוך להוויה קיומית , אלא אם כן האדם חש השתייכות לגוף שיש בו אמון הדדי ומחויבות למטרות משותפות . בישראל , במשך שנים , היה מקובל להניח כי המדינה מספקת תחושת השתייכות לכלל תושביה - באמצעות מוסדות מרכזיים , בעיקר

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help