sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ולימים עירבה ביניהם . מהות הקיבוץ נידונה ונהגתה באספות הקיבוצים ובמפגשים בין קיבוציים , אבל "תורת הקיבוץ" הוסכמה בקווים כלליים רק שבע עשרה-תשע עשרה שנים לאחר שהקיבוץ נוסד בפועל , עם הקמת שלוש התנועות הקיבוציות : "הקיבוץ הארצי של השומר הצעיר" ( הקיבה"א , ( התנועה השמאלית יותר , שמאוחר יותר אימצה תפיסה של מרקסיזם מהפכני ומלחמת מעמדות : " הקיבוץ המאוחד" ( הקיבה"מ ) שהייתה ציונית אקטיוויסטית , אך הושפעה גם היא מהקומוניזם , ו"חבר הקבוצות" " ) החבר , ( " תנועת הקבוצות הקטנות , הסוציאל דמוקרטית והפלורליסטית בהרכבה ובנטיותיה הפוליטיות . ב 1951 התפלג הקיבוץ המאוחד וחלק מקיבוציו הצטרפו ל"חבר" והקימו יחד את "איחוד הקבוצות והקיבוצים" " ) האיחוד . ( " ב 1979 חזרו התנועות המתפלגות והתאחדו לתק"ם , שבחילופי המאות והמילניום יצרה עם הקיבה"א את "התנועה הקיבוצית" ( החילונית ) האחת . במהלך השנים ה"קיבוץ" הוגדר בתנועות השונות בצורות שונות , אך את עיקרי " תורת הקיבוץ" בכל גלגוליה ניתן לסכם כצורת חיים ציונית סוציאליסטית , שיתופית ושוויונית , שבה הייצור והצריכה וכל הנכסים משותפים , וחבריה ערבים הדדית זה לזה מבחינת ביטחונם הסוציאלי . הפרקטיקה הקיבוצית קדמה , אפוא , לתיאוריה , אך לשם האיזון יש לציין שחברי הקיבוצים הראשונים היו חדורי תורות ציוניות וסוציאליסטיות שהביאו מאירופה , ולאורן יצרו , על דרך של "ניסוי וטעייה , " את הקיבוץ . התשובה לשאלת המחקר המרכזית בסיפור תולדות החינוך המשותף מורכבת , והיא דומה לזו שהבאתי לגבי הקיבוץ . מחד גיסא , אין ספק שהפרקטיקה הקדימה את התיאוריה , כפי שמעידות העובדות ההיסטוריות הפשוטות : דגניה , הקיבוץ הראשון , נוסדה ב , 1910 ולאחריה קמו שני קיבוצים נוספים ב . 1915 / 16 שותפויות בין אימהות לצורך גידול ילדיהן הפעוטים בקיבוצים אלה - שבהמשך הוליכו להקמת בית ילדים ראשון - היו כבר בעשור הראשון לקיום הקיבוץ , ללא " תורת חינוך" שתגדיר כיצד לעשות זאת . מחלקות החינוך של שלוש התנועות הקיבוציות , שאחד מעיסוקיהן המרכזיים היה כתיבת התיאוריה החינוכית , החלו לפעול כראוי רק במחצית שנות ה " . 30 אבות החינוך המשותף" - יהודה ( רון ) פולני ( לימים מ"החבר" ולימים חבר "האיחוד , ( " שמואל גולן ( מהקיבוץ הארצי ) ומרדכי סגל ( מהקיבוץ המאוחד ) - שכתבו את עיקר התורה החינוכית , הגיעו לעיסוק חינוכי בקיבוצים שונים רק בסוף שנות ה 20 ותחילת שנות ה . 30 התיאוריה המנומקת של כל תנועה בנפרד החלה להיכתב על ידם רק בשנות ה 30 וה , 40 ותוקננה הלכה למעשה יומיומי רק בשנות ה 50 וה . 60 כבר בשנים אלה , ועוד יותר משנות ה 70 ועד שנות ה 90 כירסם המעשה בתורות החינוך המקוריות , ומחלקות החינוך - בכנסי מחנכים ובמועצות תנועתיות , בביטאוני החינוך ובקובצי החלטות - נאלצו לשנות אותן בעקבות השינויים ב"שדה . " מאידך גיסא , התורות החברתיות , החינוכיות והפסיכולוגיות השונות שהשפיעו

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help