sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

א . שאלת המחקר המרכזית : מה קדם , ההלכה או המעשה ? מטרתו של ספר היסטורי זה היא לספר את תולדות כתשעים שנות "החינוך המשותף , " שמו של החינוך בקיבוץ כפי שהוגדר על ידי מייסדיו מדגניה , ערב מלחמת העולם הראשונה , ועד 254 הקיבוצים החילוניים במדינת ישראל של סוף המאה העשרים , המשתייכים כיום ל"תנועה הקיבוצית . " זו התאחדה בשנת 2000 מהקיבוץ הארצי ( קבה"א ) והתנועה הקיבוצית המאוחדת ( תק"ם , ( ובעברם היו חלק משלוש התנועות הקיבוציות הגדולות בגלגוליהן ההיסטוריים 16 . קיבוצי תנועת "הקיבוץ הדתי" מרכזיים ביותר בתולדות הקיבוץ , הציונות ומדינת ישראל - אך הדיון בחינוך הדתי ובשני בתי הספר שלו מחייב פירוט שונה ונרחב בהרבה מהיקפו של ספר זה . הסיפור ההיסטורי שלפנינו מתמקד במערכת חינוכית של תנועה אידיאולוגית , ועל כן לא ניתן שלא להתייחס בו לתיאוריה שעליה התבסס החינוך המשותף ( מבלי שתנותח השפעת החינוך המשותף על זרמי הציונות והסוציאליזם ועל ה"ריאליזם האוטופיסטי" בכלל - סוגיה נכבדה , שאף היא מחוץ לידיעתנו כאן . ( מאידך גיסא , למעט קומונות דתיות אחדות בארצות הברית ובאירופה , הקיבוץ הוא בין האוטופיות הבודדות שהתגשמו וממשיכות בקיומן שנים כה מרובות - ועל כן החינוך המשותף הוא בעיקר סיפורה של מציאות ושינוייה . הספר יבדוק , אפוא , את תולדות יחסי הגומלין בין התיאוריה לבין המעשה של החינוך המשותף , ושאלת המחקר המרכזית שלו תהיה , מי הקדים את משנהו כחינוך בקיבוץ . השאלה צריכה , בעצם , להישאל לגבי הקיבוצים עצמם . הקיבוצים הראשונים נוצרו במשך כשלוש עשרה שנים ( 1923-1910 ) על ידי החלוצים של שני גלי עלייה מרכזיים בתולדות הציונות " , העלייה השנייה" ו"העלייה השלישית . " גם לגבי הקיבוץ התקיים ויכוח מה קדם למה בהיווצרותו , מה עוד שבעלייה השנייה נוצרו "קבוצות קטנות" שמנו עשרות חברים , ובשלישית כבר קמו גם "קיבוצים גדולים , " שהתפתחו למאות חברים , והיו מהם ששאפו אפילו ליצור קומונה כללית אחת של פועלי ארץ ישראל . המציאות הותירה רק את הקבוצה והקיבוץ , פרי אמפיריקה , גישושים רעיוניים ומשחק כוחות חופשי . יתכן כי לא היה בדבר משום סכנה , כל עוד היינו צעירים וילדינו מועטים . אולם היום - ילדינו אלפים , ומחנכינו - מאות . משום כך התוויית דרך ברורה לחינוך המשותף הופכת צורך דחוף , בחינת תביעת היום ... אמנם בפעולתו של סמינר הקיבוצים יש משום התקדמות , אולם הוא פועל על דעת המחנכים בלבד , בשעה שדרך החינוך , ודרך החינוך המשותף במיוחד , חייבת להיות נישאת על כתפי הציבור כולו . סגל . 40 : ( 1955 )

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help