sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מגיע לשיאו הדיון בכנסת על תקציב המדינה , מפרסם המוסד לביטוח לאומי חוברת דקה : "מגמות השינוי במימדי העוני ובאי השוויון בחלוקת ההכנסות למשק , " המכונה "דו"ח העוני . " הנתון שמושך את מירב העניין הוא מספר האנשים החיים "מתחת לקו העוני , " קו דמיוני שמפריד בין עניים לאלו שאינם עניים . תולדות "דו"ח העוני" והדרך בה הפך מדו"ח מחקרי סטטיסטי לכלי רב עוצמה והתמקם בתודעה הציבורית כדימוי מרכזי לכשלון המדיניות החברתית , הוא סיפור מרתק שנספר בפרקים הבאים . התרחבות מימדי העוני ואי השוויון היא הגורם העיקרי לתחושת הציבור שהממשלה נסוגה ממחויבותה החברתית . בשני העשורים האחרונים הקצה המשק משאבים הולכים וגדלים לתחום החברתי , במקביל לצמצום המשאבים לביטחון . בשנת 2001 הזרימה הממשלה לקצבות ושירותים חברתיים פי 2 . 5 משהוציאה לביטחון . יותר ממחצית תקציב המדינה , ויותר מרבע מהתוצר המקומי מועברים לתחום החברתי . חרף ההוצאה העצומה 106 - מיליארד שקל בשנת - 2001 גדלו הפערים והעוני התרחב . כשלון המאמץ לצמצם עוני ולהגדיל שוויון , למרות שמשאבים לכך הוזרמו בשפע , היא נקודת המוצא לספרנו . הפערים הכלכליים גדולים הן בהשוואה לעבר והן בהשוואה למדינות המערב . החברה הישראלית משלימה עם פערי הכנסות מהגדולים בעולם . בניגוד למדינות אחרות , בהן העושר נצבר במשך דורות , בישראל נוצרו הפערים תוך 50 שנה בלבד . הקיטוב בהכנסות ובעושר נוצר למרות מעורבות עמוקה של הממשלה במשק , בעלותה על קרקע ומשאבי טבע , פעילותה בשוק באמצעות מונופולים ציבוריים ושליטתה בשוק ההון והאשראי . הפער העמיק למרות שהממשלה , שהיא הגורם הדומיננטי במשק , מוציאה כמחצית מהתוצר וגובה 40 % ממנו כמיסים . מכאן עולה השאלה האם הממשלה תרמה לצמצום אי השוויון , שאלמלא מעורבותה היה גדול יותר , או שמא דווקא התערבותה הרחיבה פערים . בפרקים הבאים נעקוב אחרי שורשי הכישלון שנחלנו בניסיון לבנות בארץ חברה צודקת ושוויונית , למרות המשאבים שהוקדשו לכך , נתחקה אחרי נקודות המפנה שחלו במשך השנים במדיניות החברתית ואחרי מעורבות הפוליטיקה בתהליכים אלו , ונבחן אם אפשר לפעול אחרת ולהגיע לתוצאות טובות יותר .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help