sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

" מחקר שדה . " האנתרופולוג יעדיף בין מתודות אלה את המתודה של " תצפית משתתפת / ' שבה הוא אוסף נתונים תוך השתתפות בחיי החברה הנחקרת . לרשות חוקר אשר מבקש לעסוק בטקסטים של חברות שכבר אינן קיימות , כמובן לא עומד יתרון מתודולוגי זה : הוא אינו יכול לשאול את אנשי החברה כיצד הם תופסים את משמעות המנהגים והסמלים שלהם , ועליו לשחזר את משמעותם מתוך חלקי הידע שברשותו ומתוך ההקשרים שהוא עורך בין החלקים הללו . אבל הוא יודע איזה שאלות היה שואל אילו השתתף בחיי אותה חברה כצופה . בדרך זו הוא מבקש להבין את משמעות התופעות בעיני אנשי החברה שהטקסט מתייחם אליה , ואת משמעות הסמלים של התרבות שהוא חוקר . בשלב הראשון על החוקר למיין באופן שיטתי את התופעות , ובשלב השני עליו למצוא קשר בין כל תופעה נחקרת לבין תופעות אחרות בחברה הנחקרת . אם יימצא שהתופעה הנחקרת משתנה כאשר משתנות תופעות אחרות באותה חברה , סביר שקיבלנו הסבר תקף . השימוש במתודה זו מקובל במדעי החברה מאז מחקריו של דירקהיים , ובעיקר מאז פרסום ספרו על ההתאבדות , שבו הצביע על הקשר בין שיעורי ההתאבדות לבין טיב קשריו של היחיד עם קהילתו . מתודה זו בודקת איפוא את הקשר בין ההתנהגות הנצפית של היחיד לבין המיבנה החברתי , ונותנת הסבר חברתי לתופעה חברתית . עוד מן הראוי להזכיר את מכס ובר , בן זמנו של דירקהיים , שבמתודה דומה גילה את הקשר שבין האתיקה הדתית לבין טיב הפעילות הכלכלית . כבר הזכרנו את בני דורנו - מרי דוגלס , שהגותה משמשת עוגן לחוקרים רבים ; ויקטור טרנר וקליפורד גירץ , שמצביעים על מרכזיות הסמלים בהבנת ההתנהגות האנושית . בדרך כלל , המשותף לכולם הוא מה שכבר הוזכר : הקישור בין תופעה חברתית ו / או תרבותית לבין תופעה חברתית ו / או תרבותית אחרת , אשר מסבירה אותה . המחקר ההשוואתי מסייע בתיקוף הנתונים בדבר הקשרים הללו . מבחינה זו , כל תרבות כשרה להשוואה : ההשוואות בודקות אם למציאותן של תופעות חברתיות או תרבותיות מסוימות מתלווה מציאותן או העדרן של תופעות חברתיות ו / או תרבותיות אחרות . שתי מטרות עומדות לפנינו בספר זה . האחת , להציג טיפוס אידיאלי ( type ideal ) של טקסי לידה , ברית מילה ופדיוךהבן בספרות חזי'ל . זהו טיפוס אידיאלי במשמעות שנתן לו מקס ובר . לפי מתודה זו החוקר בונה טיפוס או מודל , שמרכיביו הם מתוך המציאות החברתית . החוקר בורר ומלקט לתוך המודל את המרכיבים אשר לדעתו הם בעלי חשיבות לבעיה הנחקרת . הטיפוס הוא איפוא אידיאה מלאכותית של החוקר , הבנויה על מציאות אך אינה נמצאת בצלמו ובדמותו של הטיפוס במציאות עצמה . הטיפוס האידיאלי משמש בידיו של החוקר כלי מדידה , שאליו הוא משווה את המציאות כדי

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help