sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ולשאול זו מזו תכונות תרבותיות , תוך שכל תרבות שומרת על הייחוד ההיסטורי שלה גם לאחר שבאה במגע עם תרבויות זרות . לחוקרים רבים בשיטה הדיפוזית הייתה , כמו לקודמיהם בשיטה האבולוציונית , גישה של שפיטה ערכית כלפי תרבויות שאינן מונותיאיס טיות , והם ראו בהן תרבויות פחותות בהשוואה לתרבות היהודית ולתרבות האירופית נוצרית . הדת הישראלית נתפסה כדת היסטורית , רציונלית ומוראלית , בעוד שדתות פוליתיאיסטיות , כמו הכנענית , השומרית , האשורית והבבלית , נתפסו במיתולוגיות אי רציונליות ופחות מוסריות . את המחקר ההיסטורי ערכו תוך השוואה מתמדת עם תרבויות ועם דתות הסביבה , תוך בדיקת האלמנטים שלכאורה עברו מזו לזו . החוקרים לא נתנו דעתם לכך ששאילה של אלמנטים תרבותיים איננה בהכרח אוטומטית , וכי קיימת אפשרות שתכונות תרבותיות יתפתחו במקביל ובאופן עצמאי בתרבויות רחוקות זו מזו , כפתרון לבעיות דומות . תהליך הדיפוזיה של תנועות רוחניות ( וגם של המצאות טכניות ) מוגבל ! הוא מותנה בצורך שיש בהן , בנכונותם של יחידים או של קבוצות לקלוט אותן , וביכולת להתגבר על שמרנות . המחקר האנתרופולוגי המודרני שלאחר מלחמת העולם הראשונה התעלם - בעיקבות עבודותיהם של דירקהיים , מלינובסקי ורדקליף בראון - מהנחות היסוד האבולוציוניות ומן האנאלוגיות הפשטניות שלהן . השיטה המודרנית התמקדה בחקר חברות שלמות כמכלול מתפקד : היא צידדה בישיבה ממושכת בקרב החברה הנחקרת , הכרתה מקרוב והשגת תובנה ביחס למיבנה החברתי שלה וביחס לתיפקודו של מיבנה זה . רק לאחר שלבים אלה אפשר לקבוע אם ניתן להכליל תובנה זו גם על חברה אחרת . ברור שכל חוקר רשאי להשוות תרבויות שהן מאותה סביבה גיאוגרפית , אך אין בשום פנים לדחות בכך השוואה בין תרבויות רחוקות . בדור האחרון פסקה ההתעלמות של האנתרופולוגים מהטקסטים ומהמקורות היהודיים , ויש המבקשים לפרשם במתודות של אמיל דירקהיים וקלוד לוי שטראוס . בולטים ביניהם מרי דאגלס , שעסקה בענייני מאכלים אסורים , תוך השוואה בין תרבויות , ואדמונד ליץ / שעסק במיבנה סיפורי המקרא . בפרשנות אנתרופולוגית לסוגיות שונות של עולם המקרא עסק לאחרונה הווארד איילברג שוורץ , בספרו על ה"פרא" ביהדות . יעקב ניוזנר עוסק בכלים אנתרופולוגיים בתחום הספרות שלאחר המקרא . הוא דן במכלולים תרבותיים שלמים ומגביל עצמו להשוואה של תרבויות שקרובות מבחינה גיאוגרפית . בשנים האחרונות מורגשת פעילות מחקרית רבה של חוקרים המיישמים את המתודות של מדעי החברה להבנת הטקסטים והתרבות של החברה היהודית , החוקר בתחום מדעי החברה בדרך כלל אוסף את נתוניו במתודות של

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help