sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

היכולת להקיף את עצמן במספר רב של קבוצות אינטרסים , כוח ארגוני מרשים ומספר רב של חברים ופעילים , מנהיגות חזקה , ושליטה במשאבים ציבוריים ובתת מערכות חשובות , כמו הביורוקרטיה הממשלתית , ההסתדרות , הסוכנות היהודית , הרשויות המקומיות ועוד . המפלגות היו מעורבות כמעט בכל פעילות פוליטית ושלטונית . הן ייצגו ושילבו אינטרסים מגוונים , גייסו מנהיגים לתפקידים פוליטיים , ועיצבו ויישמו מדיניות ציבורית . הן מילאו ביעילות ובנאמנות את התפקיד הקלאסי של חיבור ותיווך בין החברה לבין השלטון . המערכת המפלגתית בישראל היתה מבוססת על פוליטיקה שבסיסה החברתי איתן , והיציבות שעליה שמרה לאורך שנים נבעה ממספר גורמים . ראשית , עומקם של השסעים הפוליטיים השונים יצר מבנה של מערכת רב מפלגתית קשיחה למדי . שנית , היכולת הארגונית הגבוהה של המפלגות איפשרה להן להשתלט על ה"שוק" האלקטוראלי והפרלמנטרי - תופעה שהבטיחה יציבות פוליטית והיקשתה על כניסת כוחות חדשים לזירה . ושלישית , במשך שנות דור ויותר התנהלו הדו שיח הפוליטי " , שפת הפוליטיקה , " והתחרותיות במישור הבין מפלגתי , בין מפלגת העבודה לגלגוליה השונים לבין שאר המפלגות . במשך השנים חלו שינויים באופיים של הגורמים שהבטיחו יציבות פוליטית ודומיננטיות מפלגתית : ראשית , השסעים הפוליטיים , שנשארו עדיין חזקים ועמוקים , ממוקדים בעיקר במבנה דו גושי ולא במבנה הרב מפלגתי . לדוגמא , הגושים ימין או שמאל , ולא המפלגות הבודדות , הם הדומיננטיים בשסע הלאומי המרכזי - שאלות השלום והביטחון . שנית , המפלגות נחלשו אידיאולוגית וארגונית , שליטתן ב"שוק הפוליטי" דעכה , וכניסת שחקנים חדשים לזירה הפוליטית כבר אינה קשה כבעבר . ושלישית , שפת "הפוליטיקה החדשה" שוב איננה מפלגת העבודה נגד כל השאר , אלא היא ימין נגד שמאל . שקיעת המפלגות שקיעת המפלגות היא תופעה כלל עולמית , וסימנה הבולט ביותר הוא ירידה חריפה בכוחן האלקטוראלי והפרלמנטרי של מפלגות ההמון הגדולות . מפלגות אלה נחלשו ואיבדו בוחרים וחברים בשיעור ניכר . תהליכי האטומיזציה והמודרניזציה שהתרחשו במדינות הדמוקרטיות הביאו להיחלשות הסולידריות החברתית מעמדית , שהיתה בסיס קיומן של מפלגות ההמון . השינויים בריבוד החברתי , טשטוש המעמדות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help