sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המתחרים "הפריווילגיים . " לפיכך , הכרעה הנקבעת רק על פי נתונים מקצועיים מדירים תנציח את ההגמוניה החברתית של הקבוצה הדומיננטית בחברה ( במקרה של ארצות הברית - קבוצת הגברים הלבנים ; בישראל - יהודים בני המעמד הבינוני והגבוה ; תושבי יישובים מבוססים , ( שכן ברוב המקרים יימצא מועמד מקבוצה זו שיעלה בכישוריו הנמדדים על אחרים . כאמור , הנחת היסוד היא , שהחברה ככלל מכירה בזכותם של כל חבריה לשותפות מלאה ושווה , ובזכותם לממש את מהותם כפועלים מוסריים , דהיינו , כיצורים תבוניים , חופשיים ושווים . לפיכך , לכל אחד צריכה להיות אפשרות ממשית - ולא רק פורמלית - ליטול חלק בחיים החברתיים ולקבל חלק שווה בטובין שנוצרו כתוצאה משיתוף פעולה חברתי . מכאן ואילך מתפתח הוויכוח : המתנגדים להעדפה המתקנת יוצאים מתפיסה פורמלית של שוויון , וטוענים , שאין להטיל כל מגבלה על אפשרותו של מישהו לממש את חירותו , אלא אם זו לא מאפשרת לאחרים לממש את חירותם באורח ישיר . במובן זה מתקיים שוויון , שכן על שום איש לא מוטלת מגבלה שאינה חלה גם על האחרים . ואילו התומכים בהעדפה מתקנת מניחים תפיסה אחרת של שוויון שוויון של הזדמנויות . לפיה , בני האדם זכאים לא ל"חירות שווה" אלא ל"שוויון ערך של חירות . " לפי תפיסה זו יש לסייע לפרטים לממש בפועל את מהותם כבני אדם חופשיים ושווים . השוויון מבוטא במידת היכולת לממש את החירות , ולא רק במניעת המגבלות להשגתה . שוויון כזה ניתן להשיג רק באמצעות שוויון ההזדמנויות , הקושר בין הזכות לחירות והיכולת הממשית להשיגה . מי שחסרים לו התנאים ההכרחיים למימוש חירותו ( ובהמשך יסתבר , שהכוונה למינימום של טובין בסיסיים ) חייב להיות נתמך על ידי המוסדות החברתיים . מכאן עולה , שההצדקה להעדפה מתקנת מסתמכת בעיקר על תפיסה של צדק חלוקתי . עם זאת , בחרתי במסלול הצדקה שונה מרוב מסלולי ההצדקה שניתנו עד כה , והעדפתי לשלב את השיקולים העולים מתפיסת הצדק החלוקתי עם אלה העולים מהתפיסה של צדק מתקן , ועם שיקולים של תועלת חברתית . מדובר אפוא בהעדפה מתקנת המבטאת שאיפה לשוויון של ההזדמנויות , שהיא נוסף לכך בעלת אפקט מתקן ביחס לקבוצות מקופחות , ואפקט זה עשוי גם להניב תועלת חברתית . ההצדקה מעלה את הטענה , שכדי שבני האדם יוכלו לממש את

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help