sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

פשוט , העדפה . יישומו של המודל נבחן הן בהקשר האמריקאי והן בהקשר הישראלי , בשני עניינים : קבלה ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה וקבלה לעבודה . המודל נבחר משום שהיה היותר נפוץ ושנוי במחלוקת בארצות הברית ( בשנות ה 70 וה , ( 80 וגם משום שהוא נוגע לדילמה מוסרית שפתרונה מצריך דיון מעמיק , וגם בישראל מסתמנת מגמה של הכרה בחשיבותו ושאיפה למתן פתרון קונקרטי . המושג "יחס מעדיף" שבו אני משתמש , הוא מקיף ביותר , ולפיו מוצדק להעדיף בתעסוקה אפריקאים אמריקאים , או נשים על פני גברים לבנים , גם כאשר הישגיהם המקצועיים המדידים נמוכים משל מתחריהם , ובתנאי שהם עומדים בדרישות המינימום למילוי התפקיד . דוגמה לתפיסה זו היא מקרה שנדון בבית המשפט העליון של ארצות הברית , כאשר אישה הועדפה בקבלת משרה למרות שהשיגה ציון משוקלל נמוך מזה של הגבר שהתחרה מולה . בית המשפט אישר את העדפתה , ובכך הביע הסכמה לפירוש הרחב של יחס מעדיף . התפיסה הצרה של "יחס מעדיף" מתירה העדפה של אפריקאים אמריקאים ושל נשים כאשד ציוני ההערכה שלהם משתווים בלבד לאלה של המתחרים , לא נמוכים מהם . על פי התפיסה הצרה , העדפת האישה במקרה הנדון לא הייתה מוצדקת , באשר המתחרה שלה השיג ציונים מדידים גבוהים יותר . בישראל , אגב , אומצה דווקא התפיסה הצרה של העדפה מתקנת , אך גם בכך ניתן לראות הישג גדול , לנוכח הנסיבות החברתיות והפוליטיות הנוכחיות בישראל . בהמשך אטען - בהתאם לתפיסה הרחבה - שמוצדק להעדיף בקבלה לאוניברסיטאות תלמידים מקבוצות מיעוט ( אך לא נשים - אלא אם יש תחומים שבהם הן סובלות מנחיתות בולטת בייצוג , ( גם אם השיגו בבחינות הקבלה ציונים נמוכים ממתחריהם . העדפה זו אינה מוצדקת על פי התפיסה הצרה , אך בלעדיה לא ניתן ליישם כלל תוכניות של העדפה מתקנת בקבלה ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה . הצדקת העמדה הרחבה נעשית כאן בשני מסלולים מקבילים : ( א ) באמצעות השגות על המדדים המעידים על "כישורים , " ובעיקר באמצעות הטענה , שההישגים המקצועיים הניתנים למדידה אינם אמת מידה חד משמעית להערכת הכישורים הנדרשים לביצוע תפקיד מסוים ) . ב ) באמצעות הטענה , שגם כאשר יש הסכמה לגבי השאלה מה נחשב לכישורים , עמדת הפתיחה הנחותה של הקבוצות המקופחות עדיין פוגעת בסיכוייהם להשתוות בהישגים המדידים להישגי

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help