sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כבר בעיצומו . הדיון התיאורטי היה כרוך בשילוב של דיסציפלינות רבות , כגון פילוסופיה , משפטים , סוציולוגיה , כלכלה , היסטוריה ועוד . הדיון הנוכחי נערך בתחום הכללי של פילוסופיה מדינית ותורת המוסר , שעליו אמר אריסטו : "לא הידיעה היא תכלית המדע הזה אלא המעשה ' . " אמנם זהו דיון תיאורטי בעיקרו , אך משתמעת ממנו גם תכלית מעשית , על אף שהשאיפה אל הטוב ביותר , בתחום המעשה , היא לפעמים האויב הגדול של הטוב האפשרי . השאיפה למצב שבו לא ייפגע איש כתוצאה מהניסיון לפתור בעיה חברתית קשה עלולה להביא לקיפאון , ואף להחמיר את הבעיה הקיימת . ההצדקה שאני מציע כאן להעדפה מתקנת נובעת מהכרה בעובדה מצערת זו ( שמקורה הוא לא רק מציאות של מחסור , ( ומקבלה של "דוקטרינת התוצאה הכפולה , " לפיה כל פעולה חיובית מניבה גם תוצאות שליליות בלתי רצויות . לנוכח מגבלות אלו עדיפה החלופה הטובה ביותר מבין החלופות האפשריות . הדיון בהעדפה מתקנת בארצות הברית מונע על ידי הכרה במציאות העגומה , שבה קבוצות מסוימות ממוקמות בשולי החברה באורח בולט ומתמשך . נחיתותם של אנשי קבוצות אלה מתבטאת בתחומים שונים ו מצבם הכלכלי , נגישותם לעמדות יוקרתיות ולעמדות כוח בחברה , וכן הדימוי שלהם בעיני עצמם ובעיני קבוצות אחרות . בעבר הייתה מציאות זו מעוגנת בחקיקה , אך זו בטלה לפני זמן רב . אולם גם לאחר שהובטח לאותן קבוצות שוויון מלא במסגרת החוק , תוצאותיו של חוסר השוויון הקודם יצרו סיטואציה שהגבילה את היכולת המעשית של אנשי קבוצות השוליים להיות שותפים מלאים ושווים בחברה . הדיון מתמקד בתחום מוגדר של ההעדפה המתקנת - יישומה בקרב שני מגזרים . ( א ) אפריקאים אמריקאים , המהווים קבוצת מיעוט מקופחת מבחינת מצבם החברתי , אך גם מבחינת מצבם הכלכלי , ההשכלתי , התעסוקתי ( מצבם בשנות ה 70 היה דומה מאוד למצבה של האוכלוסייה הערבית בישראל ) ;( ב ) נשים , המהוות קבוצת רוב שהיא מקופחת בעיקר בתחומי התעסוקה , השכר והייצוג בעמדות מפתח בכלכלה ובפוליטיקה ) . מצבן באותה תקופה היה דומה מאוד למצב הנשים בארץ בתחילת המאה ה . ( 20 בחרתי לעסוק במודל מסוים של תוכניות להעדפה מתקנת , הכרוך ב"יחס מעדיף" , ( Preferential Treatment ) שלעתים ייקרא כאן , . 1 אריסטו , ( 1985 ) עמ' . 17

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help