sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

למגדר ועוד . ( פגיעה זו מצריכה הצדקה מוסרית , שנסמכת על העקרונות המוסכמים בחברה . לתוכניות ההעדפה המתקנת עשוי להיות משקל בקביעת אופיה של החברה , בקביעת חלוקת משאביה וברמת השוויון בתוכה , ועל כן הצדקתן חייבת להתבסס על שיפוט ערכי ועל הנחות ערכיות לגבי טיבה הרצוי של החברה העתידית - זו שתתעצב על ידי תוכניות אלה . דיון בתוכניות כאלה דורש הישענות על עמדה מוסרית חברתית כוללת , שמציבה את הנורמות המוסריות והחברתיות שהחברה צריכה לשאוף להן . הטענה כספר זה היא , שההכרעה בשאלה האם ההעדפה המתקנת מוצדקת מבחינה ערכית ומוסרית נקבעת בהתאם להשקפת עולם כוללת בדבר טבע האדם , ובדבר היחסים והמבנים החברתיים שבתוכם הוא מתקיים . השקפת העולם שמהווה בסיס רעיוני למחקר זה היא סוציאל דמוקרטית בעיקרה , ורואה בצדק חברתי ובשוויון הזדמנויות את ערכי היסוד שלה . השקפה זו באה לידי ביטוי אפילו בבחירת המונח העברי לפעילות הנדונה . אקדים ואומר , שהמונח הנפוץ באנגלית , , Affirmative Action הוא מונח טעון מבחינה נורמטיבית , כמו המונחים האחרים המציינים פעולה זו . נתן גלזר , ( Glazer 1975 ) למשל , קרא לספרו שעסק בסוגיה הנדונה Affirmative Discrimination ( אפליה חיובית , ( וכבר מהכותרת אפשר להסיק שהוא מתנגד ל"העדפה . " אלן גולדמן , ( Goldman 1976 ) גם הוא ממתנגדי ההעדפה המתקנת , קרא לספרו Discrimination Justice and Reverse ( צדק ואפליה הפוכה . ( השם שבחר מעיד , כי עמדתו בסוגיה זו כורכת העדפה מתקנת עם אפליה שאינה חיובית בהכרח , אלא הפוכה . כך גרס גם רוברט פולינוויידר , ( Fullinwider 1980 ) אשר קרא לספרו : np ^ nnn ) The Reverse Discrimination Controversy על אפליה הפוכה , ( ובכך ביטא מראש את עמדתו השלילית להעדפה . בחרתי בשם "העדפה מתקנת , " ולא "אפליה חיובית" או "אפליה מתקנת , " שכן הוא משקף עמדה הגורסת , שאף שאחת מתוצאות הלוואי הבלתי נמנעות של מדיניות זו היא פגיעה מסוימת בקבוצת הרוב , בסיכומו של דבר היתרונות החברתיים המושגים באמצעותה עולים על חסרונותיה , ולהעדפה יש אפקט מתקן מבחינת הצדק . לכן גם לא בחרתי בשם "פעולה חיובית , " הקרוב יותר למונח . Action Affirmative בשם "העדפה מתקנת" חבוי הרעיון , שהיא מופעלת כלפי אלו

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help