sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

משמעות המלה "לסדר" בלשון התנאים , כמו בלשוננו המודרנית , היא - להניח דברים בשיטה קבועה . ה"סדר" מתייחס לעצמים המונחים במקומם כגון "סדרן של נביאים" ( ב' ב"ב יד ע"ב ) וגם לרצף של פעולות כגון "סדר התמיד לעבודת בית אלוהינו" ( מ' תמיד ז : ג . ( כשחז"ל קבעו שיש לבצע את מעשי יום הכיפורים בזה אחר זה כמו שהם כתובים במקרא , אמרו "כל מעשה יום הכפורים האמור על הסדר" ( מ' יומא ה : ז \( לאור זה אנו מבינים שכשאנו "עורכים" את "סדר" ליל הפסח - אנו מסדרים את החלקים השונים של טכס הערב לפי תכנית קבועה . אין זה דבר המובן מאליו שאכן רצוי שתהיה תכנית קבועה לליל הפסח , כי יש ניגוד מסוים בין הסדר הקבוע לספונטניות הנותנת ביטוי לרגשי הלב ולחירות המחשבה . אולם בחגיגה ספונטנית טמונה גם סכנה . פילון כתב שיוצאי מצרים שמחו שמחה יתרה ביום גאולתם ובגלל שמחתם הרבה והתלהבותם היתירה , לא חיכו לכוהנים שישחטו את הקורבנות כפי שהדין מחייב , אלא שחטו אותם בעצמם . הוא הוסיף ואמר שמתוך התחשבות במניעי החטא , עבירה זו נסלחה להם ואף נקבעה כחובה לדורות - אך דוגמא זאת מזכירה לנו שהשמחה הספונטנית עלולה היתה להביא את החוגגים לעבירות על החוק , ובמקרים גרועים יותר - אולי אף להוללות שבהמשכה תישכח מטרת החגיגה . היה בכוחו של הסדר הקבוע למנוע תופעות שליליות כאלה ויחד עם זה , לתת כלי ביטוי בידי אנשים שלא ידעו לעברית בצורת טקס taxis - ( קרויס . מלים שאולות , ב , עמ' . ( 267 השווה גם : י' קוטשר , מלים ותולדותיהן , ירושלים תשכ"ה , עמ' ; 91 י' יהלום " , רשמי תרבות יוון בפיוט העברי הקדום , " קעמ"י , ו / ג ( תשל"ד , ( עמ' , 203 הע' . 4 8 על "סדר עבודה" ראה : צבי מלאכי , בנועם שיח , לוד תשמ"ג , עמ' . 80 בלשון הפיוט נקרא התיאור של תולדות העולם מראשית בריאתו עד המעשה המתואר בפיוט כ"סדר" ( ע' פליישר , שירת-הקודש העברית בימי-הביניים , ירושלים , 1957 עמ' . ( 174 9 צ"פ חיות , RMsta hraeltiica , 5 [ 1908 ]) עמ' ( 74 חשב שיש למלה "סדר" אף משמעות "שולחן . " בזה הוא הסביר את הקשר בין התרגום היווני והתרגום הסורי של בן סירא לכ : ב . בסורי יש "פתורא" וכיווני . eukosmia חיות שער vorlage-nu ? היה "סדר . " אבל בקטעים העבריים שנמצאו , כתוב "מוסר" וסגל ( ספר בן סירא השלם , עמ' כא ) שיער שהסורי גרס "מסב" ותרגם שולחן כמו שרש"י פירש " , עד שהמלך במסבו " ( שיר השירים א : יב ) - "בעוד המלך על השלחן מסבת חופתו . " 10 פילון , על החוקים לפרטיהם , ב , 146 : מהדורת , 7 , LCL עמ' . 397 על התלבטות החכמים בין הספונטניות הדתית לבין קביעת נורמות סטנדרטיות ראה מאמרי : . Halacha and Prayer " , Tradition , 25 / 1 ( Fall 1989 ) , pp . 17-30 "The Conflict of מעניין הוא שמספר מחכמי האחרונים עמדו על פרט אחר שבהם דמו הישראלים לכהנים בקשר לחג הפסח - בעניין אכילת הפסח על השובע . ראה לקמן בפרק על הסעודה , בסעיף על החגיגה הקרבה עם הפסת .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help