sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

התעודות.- לשיטתו התעודות הקדומות ביותר הן , ^ J לאחריהן באה התעודה ס , אשר נתחברה לקראת חורבן הבית הראשון , והמאוחרת ביותר היא התעודה p , אשר משקפת כבר את ימי הבית השני . בליבה של כל אחת מן התעודות עומד קובץ חוקים : "ספר הברית" ( שמות כי -22כ"ג ( 24 בתעודה " ; E ספר הברית הקטן" ( שמות ל"ד ( 26-10 בתעודה ; J חוקים שונים הפזורים בספרי שמות , ויקרא ובמדבר שייכים לתעודה p , וביניהם בולט הקובץ "ספר הקדושה" ( ויקרא י"ז-כ"ו ;( והתעודה ם כוללת את קובץ החוקים של ספר דברים בפרקים י"ב-כ"ו . תיאוריה זו שימשה כנקודת זינוק לספרות מחקרית ענפה ביותר , אשר לעתים שיכללה את הבחנותיה של התיאוריה המקורית , לעתים הפליגה הרחק מעבר לה , ולעתים התפלמסה עימה באופן מובהק . חשיבות מיוחדת נודעת לגישה הקשורה בשמו של יחזקאל קויפמן , והיא אופיינית במיוחד ל"אסכולה הירושלמית" בחקר המקרא . אף שקויפמן קיבל את הבחנותיו הספרותיות של ולהאוזן , הוא תקף את התיאור ההתפתחותי שהציע חוקר זה , והוכיח כי אין מקום לטענה הגורפת שהתעודה p מאוחרת ומשקפת את תקופת הבית השני . יש בה חלקים רבים שלא רק קודמים לחורבן הבית הראשון , אלא אף קדומים לתעודה ם . סוגיה זו - יש לה חשיבות מכמה היבטים , והיא עוד תשוב ותיזכר במקומות שונים בהמשך דיוננו . מבין ארבע התעודות של התורה , חשיבות מיוחדת יש לתעודות p ו ם , שכן הן משקפות חלקים מתוך מכלולים יצירתיים ענפים ורבי רבדים , אשר שלוחותיהם מתפשטות לרוב הספרות המקראית . התעודה p היא רבת הכמות ביותר בתורה , שכן היא מקיפה חלקים ניכרים מספרי בראשית ושמות , כמעט את כל ספרי ויקרא ובמדבר , וכן אנו מוצאים את עקבותיה בספרי דברים ויהושע ; אף לנבואת יחזקאל יש זיקות עמוקות כלפיה . לפיכך יש הצדקה להתייחס ל"ספרות כוהנית" שרובה הגדול כלול כיום בתורה - אך לא רק בה - כמשקפת את עולמם הסגור והמקצועי של המשרתים בקודש . התעודה D מזוהה מאז שלביו הראשונים של מחקר המקרא ( עבודתו החשובה של וילהלם דה וטה ) עם ספר התורה שנתגלה בבית המקדש בימיו של המלך יאשיהו , שמלך במחצית השנייה של המאה השביעית לפנה"ס ( מלכים ב כ"ב . ( ספר דברים מתייחד משאר תעודות התורה בסגנון אופייני המבטא תפיסה אידיאולוגית ותיאולוגית מיוחדת במינה הסובבת בעיקר סביב הרעיון שפולחן ה' חייב לא רק להיטהר משרידי עבודת אלוהים אחרים , אלא עליו להתבצע כולו במקום פולחן אחד ויחיד "אשר יבחר ה' לשום שמו שם" ( ראו בייחוד דברים י"ב . ( שני מרכיבים אלה - הסגנון

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help