sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

טיב קריאתי את המקור המיימוני אינו שונה בספר זה מגישתי בספריי הקודמים . התפישה המתודית שתוארה במבואות לספרים הללו עדיין מנחה אותי , ואין צורך איפוא לחזור עליה כאן . אולם עלי לומר כמה מילים על ההחלטה להגיש לקורא פירוש להלכות ממרים - פירוש , ולא דיון תימטי . כיון שספרי עוסק לא מעט בהיבטים עיוניים תימטיים של היצירה המיימונית , אין החלטה זו מובנת מאליה . מבחינת הסוציולוגיה של הדעת , הן היצירה האקדמית הן היצירה באגפים מסוימים של העולם התורני מעדיפות את הדיון התימטי , המאפשר עיסוק מרוכז בנושא זה או אחר , על פני כתיבה הנצמדת ומשתעבדת לטקסט . אין ספק כי הפירוש גורם לפיזור הדיון התימטי , ובמובן מסוים לטשטושו , להקהיית עוקצו . דווקא העקביות התימטית גורמת לכך שנקודות מסוימות מופיעות במספר רב יחסית של הלכות , מה שגורם לכותב הפירוש לחזור פעמים רבות על אותן נקודות ולעמוד שוב ושוב על המשותף להן . הפירוש הוא סוג אותנטי מאוד של השיח היהודי . לא כאן המקום לנמק קביעה זו ולדון במשמעויותיה ובהשלכותיה , אך אין זה מן הנמנע , ששיקול זה כשלעצמו השפיע בקביעת צורתו של הספר . מבחינת תולדות ספרי זה , כשהתחלתי לארגן את סדר הטיפול התימטי שחשבתי לאמץ , נוכחתי לדעת כי ראשי הפרקים שלי פחות או יותר עוקבים אחרי הסדר בו ניסח הרמב"ם את דבריו , וכבר בראשית הכתיבה נמשכתי ממילא אחרי פרטי הלכותיו . אין ספק כי גורם יסודי בהחלטה לכתוב פירוש היה הרצון לעמוד על היבטים מהיבטים שונים של הטקסט , שקשה לשלבם בדיון התימטי : נקודות לשוניות , ענייני מבנה , ואף שאלות הלכתיות שלא התקשרו בקלות למגמות התימטיות המרכזיות . גם הלכה בעלת מימד רעיוני חשוב עשויה לכלול פן כזה , שלא רציתי לעבור עליו בשתיקה . הקורא מקבל איפוא לידיו ספר המוקדש הן לנושאים המרכזיים בשאלת הסמכות והמרי , הן ל"הלכות ממרים" על היבטיהן השונים . חלוקת ההלכות בספר עוקבת אחרי דפוס הרמב"ם המסורתי , וזאת כדי להקל על המעיין והלומד , הגם שידוע לי שחלוקה זו אינה תמיד הברירה הטובה ביותר . במקום שהחלוקה להלכות משקפת פרשנות מסוימת , הנני מעיר על כך , במיוחד כשאותה פרשנות מטעה , לדעתי . נוסח הטקסט עצמו מתוקן על פי מהדורות פרנקל והרב קאפח . בסוף הספר ניתן הנוסח המלא של הלכות ממרים פרקים א-ד על פי מהדורת הרב יוסף קאפח , באישור "יד הגר"י קאפח , " זצ"ל , ואני מודה ל"יד" על רשות זו .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help