sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כפי שכבר ציינתי , יש תימוכין לטענה , כי הרמב"ם חרג מהמוסכמה החז"לית בכמה וכמה נושאים , או בלשון רכה יותר , הבליט מרכיבים מסוימים במסורת זו , בעוד שהצניע מרכיבים אחרים ( ובשפה מסורתית יותר : הוא פסק כדעה מסוימת ונגד דעה אחרת . ( אחד ממוקדי הספר שלפנינו הוא ההשוואה השיטתית בין ההלכה המיימונית והמקור התלמודי , והדיון באופציות השונות להבנת סטיות ודגשים אלה : האם מדובר בפיתוח אימננטי שיטתי של היצירה המיימונית התלמודית עצמה , בפרשנות מרחיבה או מצמצמת של המקור התלמודי - אך בכל אופן פרשנות - ואפילו בפסיקת הלכה ההולכת ומתעצמת לכיוון מסוים ? או שמא יש לעמוד על אילוצים אחרים - חברתיים ורעיוניים , יהודיים וכלליים - שבמסגרתם פעל רבינו ? ושמא מדובר בצירוף כל האופציות ? וכמה חב רבינו ליצירת הגאונים ? מתי ואיך השפיע ההקשר ההיסטורי , קרי : האתגר הקראי , או נוכחותם של מתחרים דוגמת הנצרות והאסלאם , שקראו תיגר על היהדות הקלאסית ? האם הרמב"ם ספג גם מתרבות זמנו ומקומו הלא יהודית , אם ישירות אם באמצעות הגאונים , קודמיו ? לעומת המגמות המוסדיות המאפיינות את הלכת רבינו , ולצדן , ניווכח כי הרמב"ם גם שומר מקום למאפיינים הבלתי ממוסדים של ההלכה , לזכותו של אדם שאינו חלק מהמימסד ההלכתי לעמוד על שלו ואף ליטול חלק בתהליך . אמנם מגמה זו בוודאי צנועה , אך יש לעמוד על קיומה דווקא לאור מרכזיותה של המגמה הנגדית , הממסדת . " הלכות ממרים" נוגע לא אחת בנושאים בעלי תהודה עכשווית . נושאים דוגמת זהותן של הסמכויות ההלכתיות וממדי סמכותן , התהליך ההלכתי , טיב המחויבות ההלכתית , מעמדן של הלכות שונות , ביטולן ושינוין , הגישה שנוקטים כלפי המערער על סמכויות אלה וקביעת זהותו של מורד זה - כל אלה ואחרים עולים בהלכה המיימונית או נגזרים ממנה , והם נושאים המנסרים אף באווירה התרבותית / ציבורית של זמננו . כמובן , על פי רוב אין אפשרות להדביק את הקביעה המיימונית לשאלה בת זמננו , אך הדברים לפעמים מתקרבים אהדדי . תהודה זו מורגשת אף בספר זה , אך לא ניסיתי להשליך מהלכות ממרים לפרובלמטיקה הציבורית בת זמננו . . 6 תופעות אלו מפוזרות לאורך הספר , אך ריכזתי את הדיון בהן בנספח מיוחד . וראו גם י' בלידשטיין " , היתר הוראה במשנת הרמב"ם ומשמעותו החברתית , " תרביץ , נא ( תשמ"ב , ( עמ' . 588-577

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help