sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מגמות רחבות . ראשית , הרמב"ם מציג תמונה שיטתית ביותר של התורה שבעל פה . כוונתי להלכות המכוננות את התורה שבעל פה כמערכת , ולכללי ההפעלה של ההלכה בתור שכזו . השיטתיות היא , כידוע , מאפיין כללי ובולט של היצירה המיימונית , וכאן היא מקיפה את נושא התורה שבעל פה בשלמותו , על כל גילוייו והיבטיו ; וזאת למרות הקושי שיש בהחלת השיטתיות על נושא תלמודי מורכב ומפותל זה - נושא שכה מקשה על מגמה זו של שיטתיות . הרמב"ם מכיר בשוני שבין תחומי תורה שבעל פה השונים , אך גם מדגיש את אופיה האחיד . כך , על כל פנים , בנוגע לסמכות הנורמות של התורה שבעל פה ולטיב המחויבות כלפיהן . הרמב"ם דורש שנבחין בין מעמדן של הלכות הנובעות מהמסורת , מהדרשה ומהתקנה , אך חוזר ומדגיש , כי כולן תובעות נאמנות על בסיס הכתוב בתורה : "לא תסור מכל אשר יגידו לך ימין ושמאל " . פסוק זה מתפרש לא כלפי דרישותיו של בית הדין שאתה עומד מולו ממש , אלא כלפי פועלו של בית הדין שבעבר ושל המסורת ההלכתית שהוא שמר ויצר . גיבוי סמכותי אחיד זה אינו עניין פורמלי גרידא , אלא עניין עקרוני , והוא משקף את התפישה המיימונית בנוגע לזיקתו של אדם מישראל לנורמות ההלכתיות . נאמנות זו אינה ניתנת לפיצול , והמעמד ההלכתי האחיד מבטא ומסמל עיקרון זה . חכמי הלכה בני זמנו של רבינו אכן טענו , שפסיקה זו אינה שיקוף אותנטי של המסורת התלמודית , ואף הביאו ראיות מכריעות להצדקת 4 עמדתם הביקורתית - מה שמבליט את מקוריותה של התרומה המיימונית . נוסף לכך , ואין כאן אלא צדו השני של אותו המטבע , יש לעמוד על המגמה לבצר את מעמדו של בית דין הגדול , מגמה הבאה לידי ביטוי הן במישור הרטורי הן במישור המהותי . וכיון שמגמה זו פירושה יצירת זהות ( כמעט ) בין תורה שבעל פה ובית דין הגדול , עומדים אנו שוב בפני המגמה לבצר את האופי המוסדי של תורה שבעל פה . אולם הלכת הרמב"ם גם מטילה חובה כבדה על בית הדין , להתחשב במציאות הציבורית בקבלו החלטות , אם בנוגע לאימוץ תקנות / גזירות מסוימות , אם בנוגע לביטולן של אלה שנתקבלו בעבר . . 4 עמדה ביקורתית זו וחומר הראיות התומך בה מרוכזים בהשגות הרמב"ן לספר המצוות , אך מפוזרים כבר בהשגות הראב '' ד ( בן דורו הזקן של הרמב"ם ) למשנה תורה . . 5 ראו מאמרי " , מסורת וסמכות מוסדית : לרעיון תורה שבעל פה במשנת הרמב"ם , " דעת 16 , ( חורף תשמ"ו , ( עמ' . 28-11

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help